Vis enkelt innlegg
Gammel 16-04-11, 21:34   #647
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.817
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

De eneste argumentene jeg hørte fra damen da jeg så dokumentaren var av typen "ja men alle andre".

Jeg kan faktisk skjønne henne, hun er vel langt fra den første som har gjort dette. Ønsket om å få barn kan bli så stort tror jeg, at man vurderer desperate løsninger. Når man har prøvd alt, og ser at dette er et alternativ som har fungert for andre gjentatte ganger tidligere, så går man inn i det med en tro om at det skal gå bra også denne gangen. Det er kanskje naivt, men jeg tror rett og slett behovet for barn blir så stort at det overskygger det meste.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men det er ingen tvil om at det denne damen har gjort er ulovlig, og det er ingen hull å tette, sånn sett.

Er det ulovlig? Hun er ikke barnas mor i lovens forstand nei, men det er vel ingen lov som sier at det er straffbart å reise til India og benytte seg av surrogatmødre? Da er det i så fall veldig, veldig mange som burde vært straffet.

Jeg synes heller ikke dette er så svart/hvitt som enkelte av dere gjør, og håper barna får bli hos henne. I motsetning til flere andre av dere tror jeg det er svært opprivende fra ettåringer å brått bli revet bort fra omsorgspersonene, og i dette tilfellet synes jeg barnas hensyn er det viktigste.
Det må da være andre måter å hindre at dette skjer igjen? Lovverket kan endres slik at det faktisk blir straffbart, fengselsstraff eller store bøter vil kunne ha en preventiv virkning. En tydeliggjøring av lovverket er uansett på sin plass.

Å ta fra henne ungene for å sette presedens er ingen god løsning synes jeg, hvor skal grensen gå da? Jeg kunne jo i en lignende situasjon bosatt meg i India i f.eks. 3 år, hadde det da vært greit å ta fra meg ungene? Enn 5 år? 10 år? I tillegg er Norge et såpass lite land, og guttene vil helt sikkert få med seg bakgrunnen sin og alt mediestyret som var, når de blir eldre, noe jeg tror vil være en ytterligere belastning dersom de i tillegg blir fjernet fra Volden og plassert i fosterhjem.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat