Vis enkelt innlegg
Gammel 14-03-10, 23:05   #161
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ok da har jeg sjekket kilder (Lancet). Sannsynligheten for for tidlig fødsel/misdannelse/aborter er noe økt. Mesteparten av dette relateres til økt antall flerlingefødsler, og dette var årsaken til at man begynte å implantere kun ett egg i Norge. I tillegg er det for gutter en liten økt risiko for urogenitale misdannelser også for enkeltstående foster. Hva fertilitet etc i neste generasjon angår har jeg ikke funnet noen resultater på, ikke annet enn at det er noe man bør se på.

Takk! Har du noen tall, eller er ikke statistikken helt på plass?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vil jo si at det å ha litt for mange kromosoner er en genfeil jeg, da. Mener du at det ikke er det?.

Nope, det er en kromosomfeil. Genfeil er feil i genene. Man trenger ikke ha genfeil, selv om man har ekstra kromosomer. Eller, alle har jo noen feilkoblinger her og der, men du skjønner hva jeg mener.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke enig. Dette har jeg klippet fra uib sine side:
[...]
Jeg er selvfølgelig enig at for enkeltindividet er det jo ett fett om man er syk på grunn av det ene eller det andre. Men jeg ville i alle fall ha tatt litt andre betraktinger med tanke på barn og arvelighet.

Jeg ser det ikke kom helt klart frem hva jeg mente, så jeg prøver på nytt. Selvfølgelig er det personen som betyr noe og ikke genene. Men hvis man har en alvorlig sykdom så synes jeg helt klart at det er en forskjell på om den er "direkte arvelig" eller om den utløses som en kombinasjon mellom gener og miljø.

Joda, jeg er med på den. Klart man må prøve å begrense risikoen. Hvis jeg absolutt ville ha unger med søskenbarnet mitt og vi hadde blødersyke eller noe sånt i slekta, ville jeg nok tatt i mot gentesting av foster med åpne armer.
Men det betyr ikke at man kan kvalitetsmåle genene til noen ut fra spermkvalitet. Eller la være å behandle arvelige sykdommer fordi man skal gjøre arten sterkere. Som antydet tidligere; de egenskapene vi henger oss opp i i dag, og prøver å sortere folks nytteverdi etter, er ikke nødvendigvis de egenskapene som vil være viktige i framtiden. Vi kan ha gjort etterkommerne våre en bjørnetjeneste hvis vi nektet å formere oss med grønnfjær, bare fordi vi syns blått er en penere farge. Kanskje er det grønne fjær som gjør at de overlever. Eller den sterke sangstemmen som tilfeldigvis hang sammen med fargemutasjonen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat