Vis enkelt innlegg
Gammel 13-01-13, 10:03   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

"Det handler om kontroll ikke sant. Overvinne."

Teit tittel men jeg ville bare få flest mulig til å lese.

http://www.nattogdag.no/uteliv/artik...-voldtektsmann

Dette intervjuet er forferdelig deprimerende å lese men samtidig så veldig viktig. Det gir et brutalt innblikk i hvordan noen mennesker er skrudd sammen. Min tilnærming er at "slik er det bare" og slik vil det alltid være. Tallene er helt hårreisende og nesten umulig å ta innover seg når det kommer til hvor mange som mener jenter selv har skyld i voldtekt. Dette er komplisert og sammensatt men som denne voldtektsmannen sitter og ler av et samfunn som på ingen måte beskytter potensielle ofre hverken før eller etter overgrep. Jeg ble skikkelig uvel av å lese det han sier, han påpeker en rekke strukturelle mangler i systemet som ikke kan forandres gjennom et lovverk, dette handler om noe helt annet - kvinnesyn generellt.

Selv tenker jeg at jeg må snakke med datteren min om dette og finne den riktige balansen mellom fornuft og det å skape frykt. Hun er 9.5 år gammel. Om noen år ser jeg for meg at jeg sitter oppe i helgene og venter på at hun skal komme hjem fra fest. Den aller aller største frykten min er voldtekt innenfor denne settingen som er beskrevet i intervjuet, at alkoholen styrer og gir grønt lyst for alle menn med samme hensikt som mannen som blir intervjuet.

Jeg synes ikke dagens situasjon er sammenlignbart med min egen ungdomstid. Barn i dag har vokst opp i en helt annen tid der ekstern påvirkning i masseskala har satt sine spor i dem på forskjellig vis. Det er bare å ta en titt på noen av eksemplene her så multipliserer vi dette med mangehundretusen så får vi en slags sum på hvordan og hva jenter og kvinner er fremstilt som i massemedia gjennom årene.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 13-01-13 kl 10:24.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat