Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-12, 08:51   #208
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?

Jeg må si at jeg blir skikkelig sur av at min skepsis til denne trollebloggen eller lett himling over luksusfelletendenser skal tas til inntekt for at jeg forakter fattige. Det er en usmakelig hersketeknikk, rett og slett.

Dette er et tiggetroll og man skal være bra naiv for å ikke se at dette ikke henger på greip. Å ta det derfra til å hevde at alle som ikke umiddelbart lar seg engasjere, åpner lommeboken og hjelper denne mannen er hjerterå og iskalde egoister som er forblindet av å velte seg i luksus -det er ufint.

For det første så er jeg lite glad i veldedighet. Jeg ønsker å bidra gjennom systemer og organisering, jeg ønsker ikke at noen skal ynkeliggjøres for å få det de trenger. Jeg er tilhenger av støtte til dem som trenger det - over skatteseddelen til dem som kan bidra. Jeg støtter store solide organisasjoner som har systemer som sikrer at pengene havner der de skal. Jeg gir ikke penger til enkeltpersoner.

For det andre: Ja, visst kan man ta dumme valg og rote det til for seg. Men dette grusomme landet, Verdens Beste LandTM, der er det faktisk mulig å rote det til ganske mange ganger uten at det er kroken på døra for fremtiden. Man kan få alskens hjelp av ulike instanser når man roter til i forhold til utdanning eller økonomi. Ikke bare en ny sjanse, men et hav av sjanser, dersom man ikke lykkes. Hvilke andre land i verdensmålestokk gir deg livslang rett til videregående utdanning, rett til gratis høyere utdanning, gjeldsordning, gratis legehjelp og sikring av bosted og livsopphold? Det er ingen småbarnsforeldre i Norge som blir kastet på gaten eller må "ligge seg sulten".

Jeg må si at jeg er temmelig lei av denne dikotomiske tenkingen som fremkommer i tråder som dette. Er man ikke umiddelbart blank i øynene og full av sympati med sånne som denne "pappatil02", så er man slem/hater og forakter fattige/tror man er bedre enn andre. Det er ikke heller slik at det å ha billetter i skuffen eller en ok jobb betyr at man kritiserer dem som ikke har billetter i skuffen eller en jobb som ikke betaler seg like godt. Det å ta andres preferanser som kritikk er en skikkelig dårlig egenskap og vitner om umodenhet, synes jeg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers

Sist redigert av Harriet Vane : 26-11-12 kl 09:14.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat