Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-21, 12:00   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg er også gift med en bonde, og bor på gård. Vi driver med korn og skog. Begge jobber 100% ved siden av gården.

Ja, det er ekstremt hektisk i perioder. Det kveler alt av familieliv i perioder. Virkelig. Og det er ekstremt væravhengig. Og når onna er ferdig, så må alt av utsyr vedlikeholdes. Ikke en krone av eventuelt overskudd går over i private ting. Det går til å utbedre bygninger, utstyr og maskiner.

Jeg sammenligner det litt med en ekstremt dyr og tidkrevende hobby. Det er en kulturarv da. Og gleden ved å se det vokser og gror er nok det som driver mannen min aller mest. Men det finnes ikke penger å tjene på det. Ikke ei krone. Han skal passe den vanlige jobben sin i onna også, så det er noen drøye arbeidsuker i perioder ja.
Nå kan foreløpig svigerfar fortsatt hjelpe til litt, og poden fyller snart 16 så han er under opplæring. Jeg har tatt traktorkurs for damer, så jeg kan også bidra med enkle ting.

Det er en voldsom jobb som skal gjøres på kort tid.

Og hva det koster å vedlikeholde! Vi har et hus på 350 kvm i grunnflate, hvor eldste delen av det er bygget på slutten av 1600 tallet. Det koster litt med vedlikehold altså. Vi har de siste to årene restaurert verandaen som går over 2 etasjer. Vi kunne ikke akkurat reise på Maxbo for å kjøpe materialer, og vi kunne ikke ha en hvilken som helst snekker til å gjøre jobben. Materialer måtte spesialbestilles, og noen deler måtte vi sende til vestlandet for å få rekonstruert og sendt nytt tilbake. Det kostet oss 1 million over 2 år. For at verandaen skulle være trygg å gå på. Vi kunne det siste året ikke ha folk på den, for vi var redd de skulle tråkke gjennom råtne planker.

Det er ikke bare-bare med sånne gamle gårdshus. Selv enkle ting kan koste ekstremt mye å fikse på.

Og nei, vi kjører ikke avgiftsfri diesel på annen traktorer og treskere. Noe annet er straffbart faktisk. Folk aner ikke hva de snakker om når de mener bønder syter og får tilskudd opp etter øra. Kommer jeg utfor folk som begynner sånn, så bare sier jeg "ja vel", også går jeg. For de vil heller aldri forstå hvilken kamp det er.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat