Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-21, 11:12   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.449
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Takk for at du tar opp denne diskusjonen, Floksa!

Jeg har vokst opp på landet, med en lærerfar som hadde korn på si. Som han sa, hvis ikke traktoren eller skurtreskeren trengte reparasjoner det året, så gikk utgifter og inntekter fra korn akkurat i null. Og da er ikke arbeidet regnet inn.

Jeg mener at man selvfølgelig skal kunne leve av å være bonde! Men moderne landbruk fordrer nok at folk har forretningsforståelse og evner å produsere det folk ønsker å betale for, på en effektiv måte. Det funker nok i liten grad å arve et gårdsbruk og videreføre det på samme måte som foreldre har gjort i en generasjon. Uten at jeg vet om det i det hele tatt er noen som gjør det lenger. De aller fleste av disse småbrukene blir vel lagt ned og jorda leid ut til storbonden i bygda.

Jeg lurer på hvordan forholdet mellom overføringer til landbruket og fortjeneste til matprodusenter og dagligvarebaroner er. Det er jo ikke bøndene som sitter igjen med pengene, men jeg mistenker at de som eier de store dagligvarekjedene tjener greit på at staten sponser landbruket så de kan selge produktene sine til en lav pris.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat