Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-21, 11:09   #9
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg er gift med en bonde, men kjenner at jeg kan altfor lite om jordbruksoppgjøret.

Det jeg vet er at vi blir ikke rike av å drive denne gården. Mannen jobber fullt ved siden av gårdsbruket. Vi er heldige som har svigerfar (som blir 82 år i år) som bidrar mye, og det hjelper veldig på. Hadde det ikke vært for han, så hadde jeg knapt sett mannen min.

Gårdsdrift stjeler vanvittig mye familietid. Hver helg, hver ettermiddag går med til gårdsdrift. Vi reiser aldri bort i påsken, vinterferien eller høstferien. Vi har ikke hytte på fjellet eller ved sjøen, fordi vi har ikke tid til å bruke den.

Samtidig ser jeg at ungene er heldige som får vokse opp på gården, får være med i fjøset fra de er bittesmå babyer. Får dele lekegrind med lam som trenger litt ekstra omsorg, oppleve å se nytt liv komme til verden, og får delta og hjelpe til med dette.

Men det er lite å bli rik på. Leverer man en vær til slakt kan man risikere å gå i minus på oppgjøret. En sau på et par år får man kanskje betalt noen ører pr kg.
Prisen for et lam er omtrent den samme i kroner, som den var på 80-tallet i følge min mann.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat