Tråd: Dessertvin
Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-06, 11:47   #8
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessertvin

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er temmelig sikker på at Mas Amiel ville passe veldig godt.



Jeg fikk en gang en slik oppskrift fra Mim:

Fransk sjokoladekake

250 g smør og
250 g sukker røres hvitt
250 g 70% sjokolade smeltes i vannbad og røres inn
rør inn 4 eggeplommer, en av gangen. Stivpisk hvitene, og vend dem inn.
100 g hvetemel siktes inn.

Kaken stekes på 175 C 30-40 min.

Når kaken har kjølnet lager du en enkel ganache med å varme opp 1 dl kremfløte og 100 g 70% sjokolade i vannbad, og smører det over kaken.

og på spørsmål om appelsinskallene hun hadde hatt oppå:

Jeg kokte sukkerlake av masse sukker og vann så det dekket sukkeret. Så kokte jeg inn til det ble ganske seigt og deilig. Jeg skrellet et par økoappelsiner med potetskreller og skar skallet i tynne strimler. (jeg har ikke sånn spesiell sitrusskreller) Skallet la jeg i kjelen og lot det trekke i 3 timer. det skal helst ikke koke. Så fisket jeg opp skallene og "danderte"/la i en haug oppå glasuren.

*kremt* igjen ...

Jeg innbiller meg at det må være veldig godt med vaniljekesam sammen med dette? Jeg vil selvsagt unngå å kjøpe ferdigblandet vaniljekesam i butikken. Jeg har et glass med Bourbon-vanilje stående her, men lurer veldig på blandingsforholdet kesam/ vanilje? Det er kanskje bare å smake seg fram? Og jeg trenger kanskje litt sukker, eller?

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat