Vis enkelt innlegg
Gammel 06-11-19, 14:25   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Godkjent besøkshund

Jeg og hunden min ble i sommer godkjent besøkshundekvipasje for vårt lokale sykehjem. Hele greia var gjort på 1.5 time. Først undersøkelse hos veterinær, så en halvtime/tre kvarter hos hundetrener Maren fra superhundene på Nrk. Hun så generelt på hvordan hunden min oppførte seg i et rom med henne og meg og en til, tok fram rullestol, gikk med krykker, gåstol og så hvordan min hund reagerte. Hun spurte om vi kunne noen "triks", jeg foreslo sitt og bli, og hun konkluderte med at hunden min hadde god selvkontroll, var en veldig vennlig hund og meget konfliktsky.

Hunden min er en type som får energi av å være på nye plasser, hilse på andre mennesker osv. Dette var en varm sommerdag, og etter hvert under seansen med Maren legger han seg ned på gulvet og peser. Jeg fikk spørsmål av han som er ansvarlig for dette prosjektet på dette sykehjemmet om jeg kunne beskrive hunden min akkurat som han var når han lå og peset. Jeg sa "han er jo rolig", skjønte ikke helt hva de var ute etter. Ansvarlig sa jeg måtte vite når hunden min hadde fått nok, sånn at han ikke ble stresset/utslitt av besøk på sykehjem. Jeg begynte å si noe sånt som at "dette er interessant, vi har fått dyrlegerapporter om at hunden min er "noe hyper/småstresset hund", samtidig som vi har fått tilbakemeldinger om at hunden min er en stødig og trygg hund. Kan nevnes at da var det henholdsvi min samboer og jeg som var med han på veterinærhøyskolen. Dette synes jeg er interessant selv, hvor går grensen mellom en stresset og sosial hund for eksempel? Og hva er forskjellen på positivt og negativt stress hos hund? Da jeg begynte å si dette ble jeg avbrutt, og ansvarlig sier noe sånt som at "jeg er ikke interessert i hva andre mener om hunden din, hvordan vil du beskrive hunden din nå?". Jeg fortsatte med å si han er jo rolig, ligger på gulvet.. Ble igjen avbrutt, og jeg ble sikkert rød i ansiktet, for jeg syntes det var ubehagelig, da liksom snakket han med store bokstaver; DU MÅ VITE NÅR HUNDEN DIN ER STRESSET!

Vel, han ble godkjent, og han ble med meg og hunden min og en annen hund og eier på avdelingen, fortalte hvilke rom vi kunne gå inn på, at vi skulle skrive oss inn i en bok osv, 10 min stod han der med oss og snakket. Etterpå var vi en halvtimes tid inne på avdelingen, uten han ansvarlige, med andre ansatte og eldre.

Og det var det. Vi fikk en brosjyre der det stod noe om at vi måtte passe på at hunden ikke fikk i seg medisiner.

Men dette var altså hele "opplæringen".

I etterkant skrev jeg en epost til ansvarlig og spurte om jeg kunne ta med en leke så Mio hadde å leke med der, og spurte om jeg skulle ha hunden min i bånd eller ikke. I den eposten skrev han at jeg måtte passe på at Mio ikke hoppet på noen av de eldre. Så sant, men jeg synes dette for eksempel er noe man burde hatt med i en opplæring. I tillegg til at jeg synes det ble ubehagelig at han liksom snakket i store bokstaver om det med stress, synes jeg også dette er et tema som burde vært med i en opplæring, ikke under godkjenningen.

Hunden min har vært i en rehabiliteringsfase i høst, så vi har vært opptatt med det, men jeg synes liksom ikke vi har tilknytning nok til dette med å være besøkshund, så vidt vekslet noen setninger med han ansvarlige, og har liksom ikke noe identitet til stedet og det å være besøkshund. Savner for eksempel å være der mens man kan få tilbakemelding undervegs.

De har opprettet en facebook-gruppe for oss som ble godkjent, og jeg har inntrykk av at det mest er en ekvipasje som er der.

Det hadde vært interessant å gi tilbakemelding om hvordan jeg opplever det å ha blitt godkjent, og også hørt om det er andre som føler det på samme vis.

På den andre siden er jeg usikker på om jeg bare skal la det fare, og droppe hele greia? Jeg spurte i en epost hvorfor de hadde valgt å ha så kort "opplæring", har jo sett for eksempel besøkshunder via Røde Kors i hvert fall har et helt helgekurs man må delta på, men det unnlot han å svare på.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat