Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-14, 13:49   #7
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke advent- og juletradisjoner har du?

1 Desember får jentene kalender.

Vi skriver fast julekort og de sendes ut 2 uken i desember.

Lørdag før 1 søndag i advent pynter vi inne og litt ute. Lyset i stjerna og staken tennes ikke før søndag. Viktig å ikke jukse
Vi har flyttet og den nye julestjerna er allerede kjøpt inn. Gedigen og passer fint inn i et stort vindu. Gleder meg til å pynte.

1 søndag i advent dra vi for å se julegranen tennes.

Vi baker pepperkaker, andre kaker (litt mindre for hvert år da vi ikke er så kakeglade) og lager pepperkakehus. Pepperkakehuset er mannen i huset ansvarlig for.
Og han er ansvarlig for sine nydelige brød.

En fast dag i desember(pappas bursdag) går vi på graven hans og pynter litt.

Vi går på en julekonsert/forestilling i løpet av desember.
Julemarkedet er koselig å gå på.

Jeg baker krumkaker og brune pinner 3 uken i desember med ei venninne, og det har vi gjort i over 20 år nå. Veldig koselig tradisjon.
Dengangen jobbet vi begge som sykepleiere i turnus så vi prøvde å finne en dag som passet oss begge.
Hele dagen går med, og vi spiser middag etterpå sammen begge familiene.
Annethvert år enten hos henne eller hos meg.

Vi inviterer noen venner/naboer fast på julakaker og kaffe i løpet av desember.

Vi er fast hos et vennepar på pinnekjøtt i begynnelsen av desember. Ellers spiser vi ikke julemat før 24 desember. Pepperkaker er lov da

Lørdag før julaften pynter vi til jul, og vi pynter juletreet. Lillejulaften er det så travelt at derfor har vi valgt å gjøre det sånn.

Lillejulaften drar vi på gravene og tenner lys. Drar innom til venner med julegaver.
Deretter spiser vi julegrøt med tilbehør og mandle i grøten. Jeg lager riskrem av restene. Vi forbereder ellers julemiddagen. Vi ser på hovmesteren.
Når ting har roet seg så spiller jeg musikk og dekker bordet til julaften. Det er noe jeg gleder meg til hvert år. Når alle har lagt seg henges julestrømpene opp. Mannen står opp i løpet av natten og henger opp min

På julaften spiser vi en god og lang frokost med Nennes rundstykker og godt pålegg. Jeg begynner å gjøre div til middagen. Deretter drar vi i
kirken. Det er 3 år siden sist vi var der av ymse årsaker.
Kl 18 spiser vi, men først leser storesøster fra juleevangeliet. Vi spiser som alltid Ribbe med tilbehør og Riskrem med mandel etterpå til dessert.
Og etterpå er det kaffe, kaker og pakker. Pakkene pakker vi opp en etter en slik at alle ser hva vi får.

1 juledag har vi julebrunsj med rester fra dagen før, laks og eggerøre og annet godt pålegg. Det er vel kanskje den koseligste dagen.

2 juledag spiser vi kveite som vi får fra en fisker vi kjenner. Veldig deilig med fisk da.

Nyttårsaften spiser vi kalkun eller pinnekjøtt.

Ellers er det viktig å finne sine egne tradisjoner som er lystbetonte, luke bort ting som stresser. Adventstiden og julen skal være koselig.
Og vi koser oss. Spiller fin musikk, ser på filmer sammen mm.

Og som jeg gleder meg

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.


Sist redigert av Michelle : 22-10-14 kl 14:15.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat