Tråd: Fermentering
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-08-22, 21:40   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fermentering

Dette er base for lakefermenterte.
Jeg gjør deg ofte med snaksgulrot, sukkererter passer også.
Smaksetter med chili/hvitløk/ingefær


Lakefermenterte grønnsaker

saltlake

1 kg grønnsaker i staver eller biter

1,5 ss salt

1 liter vann

Evt. krydder etter smak/ønske f.eks. hvitløk, ingefær, dill eller chili.



Kutt grønnsakene i staver eller biter, eller la dem være hele hvis de er små.

Bland salt og vann til saltet løser seg opp.

Legg grønnsakene tett i glasset sammen med eventuelle krydder, urter eller andre grønnsaker.

Hell over saltlake slik at grønnsakene er godt dekket. Press dem gjerne ned med et kålblad som legger på toppen, eller et mindre, rent glass som passer oppi det du har grønnsakene i, eller eventuelt en plastikkpose fylt med saltlake.

La stå i romtemperatur i 5-7 dager. Smak deg frem og flytt glasset over i kjøleskapet når du er fornøyd med smaken.

-

Solkål er godt

https://soma.no/oppskrifter/solkal/

Oppskriften er litt upresis men ca 1 ss salt per kg grønnsak.
Så er hodekålet 3 kg så bruker du 3 ss.
Det er bare å la det stå først (kanskje 10-15 minutter) deretter å kna godt til det slipper væske. Det slipper ganske bra etterhvert.

Anbefales at man legger kålbladet over slik at ingenting av det knadde kålet/ananasen kommer over væsken. Da går det galt.
Noen ganger må jeg jukse litt fordi jeg ikke får det til å slippe nok væske, da har jeg hatt litt vann og ekstra salt (kanskje 1/2 dl og 1-2 ts salt) og hatt oppi for å være sikker på at alt ligger under.
Jeg bruker ikke kålblad men har klart å få det under greit uten, men jeg setter ofte et litt mindre glass oppi krukka og fyller med vann slik at det blir press nedover. Da er det enda lettere å unngå at noen havner over!

Knall gode

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat