Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-08, 13:26   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kokeboksen - mitt nye oppskriftssystem

På oppfordring kommer det tegn-og-forklar-med-bilder beskrivelse av mitt Fantastiske Nye Oppskriftssystem, kokeboksen (TM).

Du trenger
1 stk kartotekboks (jeg anbefaler A6)
200 kartotekkort (er en god begynnelse)
Skilleark (Helst blanke, men med bokstaver fungerer fint)
Oppskrifter - printet ut eller skrevet for hånd. Gjerne med bilder, men de kan tas underveis.
Fryseteip
Tykk (sort) penn
Vanlig penn



Gjør slik
Bruk ett kort per oppskrift. Selv om jeg tar utskrift av oppskrifter synes jeg det er best å skrive oppskriftstittelen på kortet for hånd. Jeg har som regel ingredienser på ene siden og fremgangsmåte på andre siden. Der det er bilde bruker jeg baksiden eller sniker det inn der det passer. La det være igjen litt plass til å skrive ideer og erfaringer etterhvert som du bruker oppskriften.

Sorter oppskriftene slik du ønsker. Jeg fant ikke blanke skilleark, men brukte fryseteip til å skrive over bokstavene. På den måten er det også lett å endre dersom jeg skulle ønske å forandre kategoriene etterhvert.

Mine kategorier er: kylling, kjøttdeig, fisk, svin, pølse, okse, lam/vilt, sauser og dressinger, vegetar, allergier, kaker/snacks/desserter (skal snart deles opp), salater og tilbehør, gjærbakst, matpakke, jul, søndag og lure triks.

Vi bruker den slik
På kjøkkenet henger en familieplan med en rubrikk for middag hver dag. En gang i uka/annenhver uke/hver tredjeuke setter en av oss (les: meg) seg ned og finner oppskrifter fra boksen og skriver de inn på middagsplanen. Oppskriftene som er ført opp legges fremst i boksen sånn at de er lett å finne frem til. Hver uke handler vi inn til neste ukes middager. Siden kortene allerede er funnet frem er det lett å skrive handleliste og finne ut hva vi trenger.

Jeg har et dokument på dataen som heter "OppskrifterTilUtskrift". Der lagrer jeg alle oppskrifter jeg kommer over som jeg har lyst å prøve. En gang i blant når jeg får ånden over meg tar jeg utskrift av disse og lager oppskriftskort av dem. Eventuelt prøver jeg dem ut først og lager oppskriftskort når jeg finner ut at de var verdt å ta vare på.

Fordeler
- Den er enkel å lage. Det tok meg to kvelder.
- Boksen tar fantastisk liten plass.
- Kortet tar liten plass på benken når du lager mat.
- Det er lett å finne frem til varierte middager for hver uke. To fiskekort, et oksekort, et kyllingkort, et vegetarkort, et pølsekort, et svinkort og voila!
- Alle i husstanden vet hva som skal være til middag, hvor oppskrift og fremgangsmåte ligger og at alle ingredienser er handlet inn. Les: alle kan lage middagen.
- Du deler oppskriftene inn etter slik du best liker å finne frem i dem.
- Den kan utvides og forandres i det uendelige. Trenger man etterhvert en egen boks for kaker, er det bare å flytte kortene og legge inn nye skilleark (kremkaker, sjokoladekaker, brownies, fruktkaker, paier etc). Får man nye behov i forhold til inndeling (nye matvaner, allergi etc.)kan nye kategorier lages. Da trenger du ikke skrive inn oppskriften på nytt, du bare flytter oppskriftskortet.
- Dersom du skal lage en oppskrift på ferie/på besøk/på tur i skogen trenger du ikke ta med deg en hel bok, eller skrive av oppskriften. Du tar bare med kortet/ene du trenger.
- Jeg synes det er en fordel av man kan føre på nye ideer og erfaringer på kortene etterhvert som de brukes. Andre vil kanskje ønske å laminere kortene.
- Dersom et kort blir ødelagt av matsøl (litt er bare sjarmerende) trenger du ikke gremmes over at hele boken ble ødelagt. Du bare skriver et nytt kort.



(Vi bruker ikke bare kyllingoppskrifter, men det var den kategorien som lå fremst. Man kan gjerne bruke en mer estetisk kartotekboks til formålet, men jeg fant etterhvert ut at denne var praktisk i forhold til matsøl etc. )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat