Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-08, 11:16   #20
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: CERNs eksperiment kan føre til jordens undergang

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg er jo ofte veldig lett påvirkelig av slike undergangs-overskrifter, i hvertfall når det gjelder denne, så jeg sitter jo bent frem her og skjelver litt. Jeg synes det er skummelt når det sies at CERN selv ikke kan forutse konsekvensene av dette, og at de selv sier at maskinen kan lage sorte hull. Jeg håper i hvertfall ikke noe drastisk skjer, og at prosjektet blir vellykket.

Altså - poenget her er størrelsen av massene. Sorte hull er tyngdekraft. Det er det kritikerne frykter, at det skal "åpne seg" et sort hull som "sluker" jorda. Men alle ting har tyngdekraft. Husker et eksperiment fra skoledagene, hvor man la noen epler i en balje med vann. Og på "mystisk vis" hadde eplene tendenser til å klumpe seg sammen. Bli liggende inntil hverandre i stedet for jevnt fordelt. Og dette fordi tyngdekraften (om enn aldri så liten) trakk dem mot hverandre.

For at et sort hull skal ha noen effekt må jo tyngdekraften være stor. Jo mer partikler som slukes av "hullet", jo større blir tyngdekraften. Og jo større tyngekraften blir, jo mer vil det trekke til seg.

Selv om sammenligningen vitenskapelig sett er dum - så prøv å se for deg all verdens epler og appelsiner. De har ennå ikke samlet seg i en massiv frukt-haug og ødelagt jorda. For det er mange av dem. Det er mange ting som skaper tyngdekraft. Mikroskopiske svarte hull er egentlig ikke så annerledes - det blir flere av dem, de er små, og den største tyngdekraften i akselleratoren bestor jo av selve akselerasjonen. Risikoen for at et svart hull plutselig skulle trekke til seg all øvrig masse er egentlig lik null. Omtrent like sannsynlig som at all verdens epler plutselig skulle sette seg i bevegelse.

De største truslene vi står overfor i verden i dag er krig, terror og miljø. Ikke protoner.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat