Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-20, 16:36   #46
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: De aller rimeligste hverdagsmiddagsrettene

Vi er glad i mat som gir flere middager med variasjon over tema. Når det er svinebog på tilbud, bruker vi ha kjøtt i mørket ene dagen (stort sett søndager) og deretter skjærer jeg kjøttet i biter og har i brunsausrestene sammen med poteter kjøttpølse, gulrot og løk og voila en slags brun lapskaus. Samme med salt svinebog, restene i gryte med f.eks lapskaus blanding og pølse, litt kjøttbuljong+ litt maizena i krafta slik at det blir mer «stuing» Jeg skriver at jeg tar i pølse, det er i utgangspunktet fordi det stort sett er igjen for lite kjøtt til at det blir nok til en hel ny middag. Men synes også at det smaker godt.

Tomatsuppe serverer vi med egg og makaroni og bittelitt stekt kjøttdeig, (på oss tre bruker jeg knapt 100 g) Det er bare for å få litt salt. Restene blir til tomatgryte enten med restene av kjøttdeig eller med pølse, makaroni og ekstra løk. Eller så koker jeg godt inn, dropper makaronien, har i litt krydder f.eks , timian, rosmarin, bassilikum og bruker det som pizzasaus på pizzabunn alla 80-tallet. Det vil si skikkelig tykk bunn og store skorper,

Når jeg bruker kjøttpølse bruker jeg Rema sine Prima kjøttpølser.

Ellers synes jeg ting i brun eller hvitsaus metter mer. Vei ikke hvorfor. Men derfor har 80-tallsmaten fra mamma blitt med meg videre. Fiskekake i brun saus med makaronistuing, potet og gulrot. Samme variant med kjøttpølse. Jada - er klar over stivelse + stivelse men jeg er vokst opp med at makaroni nærmest har blitt brukt som grønnsak

Kålstuing til kjøttkake i brunsaus gjør at middagen metter mer enn hvis vi bruker ertestuing.

Gratinerte pølser med brokkoli og blomkål. Bruker enten Rema sin pose, eller ferske grønnsaker, kommer an på hvordan prisene er. I tillegg har jeg i gulrot. Deler pølsene i grove biter og blander sammen med grønnsaker som jeg har forvellet eller kokt knapt møre og en hvitsaus/ostesaus og gratinerer det. Kan også ha i makaroni. Serveres med potet.

Når jeg finner høyrygg av okse eller annet grytekjøtt av okse på tilbud bruker jeg lage gulasj. Bruker veldig mye løk, sånn at etter lang koking blir det en mellomting mellom suppe og gryte. Kan evt spe med litt maizena hvis man ikke vil ha den som suppe. Dette er jo ikke hverdagsmiddag siden det skal koke lenge, men jeg lager alltid slik at vi har to middager. Da bruker jeg som oftest til sammen ca 7-800 kjøtt.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat