Vis enkelt innlegg
Gammel 18-08-20, 08:57   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.567
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fritt skolevalg i grunnskolen

Sønnen min har nå gått på to skoler som begge har ganske dårlig rykte. Eller, det er vel mest områdene de ligger i som har dårlig rykte, men begge er skoler der antallet barn med norsk som morsmål er mindre enn antallet barn med et annet morsmål. Vi er strålende fornøyde med begge skolene. Det er mulig det at hun som var assisterende rektor på skole nummer 1 ble rektor på skole nummer 2 samtidig som sønnen min begynte der påvirker det, for hun har en veldig lik stil som sin forrige sjef (i møte med elever og foreldre, som sjef vet jeg ikke), men jeg vet ikke, antagelig er det mange faktorer. Den absolutt store fordelen på begge skolene er at klassene har vært små. På skole nummer 1 var de 22 elever i klassen, og på skole nummer 2 er de bare 16. Selv om de er tre klasser med ca 16 elever i hver velger de å ikke slå dem sammen, noe de jo fint kunne gjort og likevel hatt "små" klasser.

Min egen erfaring som lærer er at Blå har veldig rett i det hun sier om rektoren. Lederen påvirker arbeidsmiljøet i veldig stor grad, og arbeidsmiljøet påvirker det som skjer i mitt klasserom mye mer enn jeg skulle ønske og mye mer enn jeg hadde trodd før jeg begynte som lærer.

Når det gjelder fritt skolevalg er jeg veldig delt. På den ene siden synes jeg næreskoleprinsippet er viktig, men jeg synes også at det bør være rom for f.eks. tilbud som sønnen til Tjorven. Og da min begynte i 1. klasse søkte vi oss til en annen skole fordi han virkelig trengte et nytt miljø etter barnehagen. Han hadde et forferdelig siste år i barnehagen, han snakker mye om det fremdeles (begynte i 5. nå), men har heldigvis bare hatt gode opplevelser på skolen.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat