Vis enkelt innlegg
Gammel 06-02-19, 16:35   #7
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.480
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surdeigstråden!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Min starter er forresten hvetemelsbasert, men jeg baker med en blanding av hvetemel/spelt og grovere mel og rug. Bør jeg fore opp starteren på en blanding som er mer lik det jeg baker med?

Jeg opplever ikke at det gir forskjell i hevingen/bakeegenskapene. Men du kan jo ikke lage en fin deig med en grov starter eller vice verca.

Jeg mater min en gang i uken (oppbevarer i kjøleskap) og da er den grei til bruk hele tiden (men jeg baker bare i helgene), mater du den for sjeldent blir den veldig sur. En god regel er at den skal lukte champange synes jeg - lett syrlig og aktiv.

Hvis det er lite piff i den (du har glemt å mate den) kan du gi sukker (honning, bordsukker, melasse, likør etc). Det får fart i gjæringen!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat