Vis enkelt innlegg
Gammel 20-04-18, 12:31   #38
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å herme etter andres dialekt

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

...

Generelt så bør oslofolk eller folk med oslonære dialekter (de som gjerne selv sier at de ikke snakker dialekt) være litt forsiktige med å herme. Det er litt for mange herfra som sier sånn "Åååå, der er så MORSOMT med dialekter, altså!!" og det er så sinnsykt irriterende.

Dette var jo en artig vri. Hvis vi skal generalisere og be utvalgte grupper om å ha spesifikke kriterier for når og hvordan de hermer etter dialekter, tenker jeg at alle andre enn de som du referer til (de som selv sier at de ikke snakker dialekt) kanskje bør være litt forsiktige med å herme etter oslodialekt eller oslonær dialekt når den egentlige hensikten er å latterliggjøre eller påpeke arroganse og lignende (ref. Magicas innlegg).

Også føler jeg for å tilføye at jeg elsker det faktum at vi har så mange forskjellige dialekter, og at det nok kan være noe av årsaken til at jeg hermer av og til. Dialekt er identitet, og vennskapelig erting (også om dialekt) kan være hyggelig og berikende i sosial omgang med folk man kjenner og hygger seg med.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat