Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-09, 17:43   #59
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å leve uten bil

Må du ha bil for å klare hverdagen? Hvorfor?
Nei, absolutt ikke. Vi bor i gangavstand fra barnehagen til Tigerungen og jobben min. T-banen går omtrent fra døra vår og rett til jobben til Tigermannen.

Hvordan gjør det å ha bil livet bedre/lettere?
Vi bruker bil ytterst sjelden i ukedagene. Frem til nå har ikke jeg hatt lappen, og uansett er det ikke mye vits i for meg å kjøre til jobb. Jeg venter nå kun på oppkjøring, og siden jeg er hjemme i permisjon vil nok bilen bli brukt litt mer i ukedagene nå fremfor når jeg er i arbeid.

Handling blir enklere, å reise på besøk til ungenes besteforeldre/oldreforeldre blir enklere (mine foreldre kommer vi oss greit til uten bil, til mannens foreldre må vi ta buss, bane og tog, for så å gå et langt stykke/evt bli hentet på toget (men da må vi drasse med to bilseter på toget), og min mormor bor i Hamar), å gjøre ærender blir enklere.

I tillegg vil jeg rekke en del ting jeg ikke ville rukket ellers. For eksempel har trening blitt helt nedprioritert etter at jeg fikk Tigergutten. De timene jeg vil ta er gjerne på kveldstid (så det ikke går ut over tiden med Tigerungen før hun legger seg), men siden Tigergutten ikke tar flaske rekker jeg sjelden en gruppetime mellom to stell med kollektiv trafikk. Dette blir helt annerledes med bil.

Hvilke negative sider har det å ha bil?
Det blir jo som de andre her sier - det miljømessige aspektet ved det. Det er derfor vi prøver å bruke den så lite som mulig. Det er dyrt. Ofte får man mindre bevegelse også.

Hva kunne fått deg til å slutte med å bruke bil?
Det vet jeg jammen ikke. Akkurat nå er det de praktiske og komfortable grunnene til at vi bruker bilen, ikke de livsnødvendige.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat