Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-06, 00:12   #5
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er klar motstander av aktiv dødshjelp, sjøl om jeg samtidig ser dilemma knyttet til det. Dog veier mot-argumentene tyngst, synes jeg.
Som Skilpadda nevner kan det være mange årsaker til at folk skulle be om aktiv dødshjelp, uten at de nødvendigvis er helt overbevist om at dette er det riktige.
Syke mennesker kan for eksempel føle at de er en belastning og en hemsko for sin famlie, og at de bør gjøre familien den tjensten og fri dem fra dette.
Det er ikke utenkelig at folk kommer i den situasjonen at de ytrer ønske om aktiv dødshjelp på bakgrunn av egen samvittighet overfor venner og familie, og ikke at man innerst inne ønsker å dø.
Dette ville være vanskelig å kontrollere.

På en annen side forstår jeg at det må være fryktelig vondt å se en av sine nærmeste leve konstante smerter, når hun eller han er helt klar for å få slippe mer.
Har man uutholdelig psykisk smerte kan man greie å avslutte livet sjøl (med unntak av om man er innlagt under tvang), mens en del med somatisk sykdom ikke har den muligheten på grunn av sterkt nedsatt allmenntilstand.

Men som sagt, jeg er klar motstander av aktiv dødshjelp.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat