Vis enkelt innlegg
Gammel 18-01-22, 13:31   #35
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes diskusjoner om språkutvikling er veldig interessant, men det som gjør akkurat denne diskusjonen så spesiell er at den er så tett knyttet til svært personlige sider av noens identitet og selvbilde. For mange av disse menneskene er hvilke pronomen de ønsker å betegnes med et utfall av en svært gjennomgripende og ofte smertefull prosess. Da er jeg tilbøyelig til å bare akseptere i større grad enn ellers, for at de skal slippe opplevelsen av å måtte forsvare ønsket sitt om og om igjen. De kan jo ha svært personlige begrunnelser for de/dem kontra hen, og da blir de rent språklige argumentene litt irrelevante.

Jeg synes dette oppsummerer på en strålende måte. At jeg synes det er enklere å si hen er ikke viktig i denne sammenhengen.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat