Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-11, 10:26   #20
Ivars_mamma
We weren't born to follow
 
Ivars_mamma sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 248
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Synes det er ekkelt.
Det var den første følelsen jeg fikk.
India ble også valgt fordi det var billigere enn USA.
Enda en måte å utnytte fattige på. Verden er full av barn som allerede er født og som trenger foreldre.

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg må bare kommentere dette. Det er sant at verden er full av barn som trenger foreldre, det betyr ikke at de derfor kan adopteres bort. Adopsjon skal skje til barnes beste, og barnets beste er først og fremst å vokse opp i det landet det er født, med de foreldrene de har. Deretter kommer nærmeste familie. Etter det skal man prøve å adoptere barnet i det landet de er født. Hvis ikke det er mulig, så er utenlandsadopsjon neste. Siste utvei er deretter institusjon.

Nå er det også slik at i mange land er det liten kontroll eller en fungerende adopsjonslov. Det er også korupsjon. Disse landene kan ikke Norge samarbeide med og få i stand en avtale med. Det er feks en grunn til at de stoppe adopsjon fra Russland. Det ble tvil om barna virkelig var frigitt til adopsjon på lovlig vis, eller om de var kjøpt eller tatt fra barna.

Det er stadig økende ventetid på adopsjon. Ikke fordi det er for mange barn, men for det er for mange foreldre som ønsker seg barn.

__________________
Mamma til Ivar, født nov 2008.
Ivars_mamma er ikke aktiv   Svar med sitat