Vis enkelt innlegg
Gammel 04-12-21, 23:50   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva husker du fra julen som barn?

Jeg husker forventningene og hvor enormt vi gledet oss. Jeg husker alle forberedelsene, matlaging, baking, vasking osv som mor og bestemor var opptatt med hele desember og gjerne store deler av november også. Hele huset sto på hodet helt til ganske sent lille juleaften. De siste forberedelsene ble gjort juleaften, da pyntet far og vi unger juletreet og mor vasket gulv. Det aller siste var at mor tok av voksduken av spisebordet og la på juleløperen og satte fram fruktfatet. Det var like flott hvert år. Jula kom kl 17 juleaften. Da sto vi på trappa ute og hørte naboer skyte jula inn med gevær (eller dynamitt som den ene litt gærne naboen brukte et år) mens sølvguttene sang på tv’n i bakgrunnen. Da var det jul og middagen ble servert tre minutter etter.

Magien lå i forventningene vi hadde mens vi ventet på julepynt, julemat og gaver, og i forvandlingen huset gjennomgikk. Jeg har tatt med disse tradisjonene til mine barn. Vi pynter til advent i desember og til jul 22. eller 23. desember. Vi spiser ikke julemat før det virkelig er jul, altså juleaften. Når jeg vokste opp, hadde vi ikke råd eller anledning til å spise julemat før det var jul. Nå har vi både råd og anledning, butikkene er jo fulle av julemat i ukesvis før jul, men vi velger bevisst å vente fordi det da er mer stas når jula kommer. Vi nyter ventetiden. Ungene mine er nå tenåringer, eldste er 19 og de to andre 17, men de er like strenge som meg på dette. De vil ikke ha julebrus før juleaften, feks. De liker å glede seg og de liker at desember er ventetid. De elsker at hele huset blir julepyntet en av de aller siste dagene før jul og beskriver samme magifølelse som jeg hadde. For oss er advent noe helt annet enn jul og den kontrasten der er en del av det som er stas. Jeg kunne ikke tenke meg å ta fram julepynten 1. desember eller spise typisk julemat før det faktisk er jul. Dette var viktig når jeg vokste opp og det har blitt viktig for min familie også. Det betyr ikke at vi ikke koser oss i adventtiden, det gjør vi absolutt, men ikke med julekaker og julemat.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat