Vis enkelt innlegg
Gammel 23-01-19, 17:44   #15
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To tekster om Marie Kondo

Nei, nyfrelste spiritualister kan jo gjøre hvem som helst agressive.

Men etter å ha lest disse to artiklene måtte jeg ta et steg tilbake og se på akkurat HVA var det som fikk jeg til å fnise, eller akkurat HVA var det som provoserte meg så innmari. Litt som jeg må med yoga. Noen yogatimer fikser jeg ikke gå på i det hele tatt, fordi det religiøse blir så dominant. Jeg HATER å måtte chante, og det forbauser meg at så mange gjør det med glede, uten å skjønne et kvekk av hva de sier. De synger ut tilbedelse til guder de ikke aner noe særlig om, og hadde de fått reglene oversatt til norsk og blitt bedt om å synge det samme til en kristen gud, så hadde mest sannsynlig nektet.

Men noe kan jeg overse, og noe kan jeg "oversette" til mer jordnære termer. Som at det er bra for kroppen å slappe av, og det er bra å være bevisst alle kroppsdelene. Ikke at det er bra for immunforsvaret å ligge oppå en yogamatte på gresset.

Så når Kondo takker huset de skal rydde, handler det mer om å sette fokus tenker jeg. Tenke over hva det er med hjemmet sitt man faktisk liker, og fokusere på at man skal gjøre det til et behagelig sted å være. Være forberedt på den store ryddeoppgave man står foran.

Når hun snakker om å holde plagget for å kjenne om det "sparks joy" så handler det om å tenke nøyere igjennom akkurat HVA det er med det plagget som gjør at man vil beholde det eller kaste det. Jeg har klær som jeg ikke kler særlig godt, men som allikevel tar opp plass i skapet mitt. Jeg tenker at det skal se bra ut når jeg blir litt tynnere, eller når jeg finner den perfekte toppen som passer til. Men er det da vits i å ha det? Eller motsatt; bli helt desperat etter plass og kaste ut plagg som fungerer, og som man kanskje innser at man er glad i. Da er det dumt å kvitte seg med dem, fordi man mest sannsynlig kommer til å kjøpe noe liknende nytt.

Når man skal stryke på plagget og vise det kjærlighet så handler det om å bruke tid på å få oversikt, virkelig SE hva man eier, huske den genseren som har ligget i bunn av skittentøyskurven en måned, kjenne at akkurat den genseren er supermyk og dermed huske det neste gang man skal på jobbflytur tidlig om morgenen og må ha noe pent, men behagelig.

Rett og slett bevisstgjøre seg selv på eiendelene sine. Og det syns jeg kan være en god ting. Også trenger man ikke gå helt crazybanana all inn på ALT.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat