Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-22, 20:25   #55
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste strykejern?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Nå har jeg bestilt meg en Philips dampgenerator og det Tefal Gold jernet Lhi-My og Syrinx har, hos Elkjøp. Prøver ut begge to, og leverer tilbake det som ikke faller i smak. Jeg er redd dampgeneratoren tar altfor mye plass. Jeg har overhodet ikke fast plass til stryking, ei heller vaskerom, så det spørs om jeg vurderer det som lite plasseringsvennlig i hverdagen. Men jeg vil teste ut strykeopplevelsen med det, og hvordan det måler seg med et godt strykejern. Kjenner jeg gleder meg litt til det, og det må vel være første gang i livet

Da er begge testet opp og i mente, og som dere ser av posten over her, så hadde jeg på et vis bestemt meg litt på forhånd. Jeg satt opp begge og prøvde de om hverandre for å få best mulig sammenlikningsgrunnlag. Jeg brukte de på kjole, bluse og skjorte med litt ulike stoffer.

Min første tanke var at "strykejern, er strykejern" stod for fall. For det var så ekstremt stor forskjell at selv stryke-novisen Izzi merket det. Dampgeneratoren fra Philips gruset Tefal jernet på både håndtering og resultat.

Tefal jernet var svært tungt, vanskelig å håndtere og gled dårlig over materialene. Jeg lurte faktisk på om jeg hadde glemt å ta av en beskyttelsestape e.l. på sålen, men neida...

Dampjernet var utrolig mye lettere, og ikke minst hvor lekende lett det gled over stoffene. Det er også ganske nice at man bare kan sette fra seg jernet med flaten ned på strykebrettet uten fare hvor at det skal brenne hull i stoffet. Her trengs det dog litt tilvenning, for man prøver jo å sette det på høykant litt av gammel vane, men det har Philips løst med at dampledningen gjør det umulig å sette det på høykant. Man blir derfor påminnet det om man prøver seg. Det at ikke jernet skal settes på høykant er også bra synes jeg. Jeg ødela mitt forrige jern på nettopp det, da det deiset i gulvet da jeg kom borti strykebrettet.

Selv om jeg egentlig hadde tenkt at Tefal jernet var vinneren i det hele tatt før jeg testet (ref. forrige innlegg), så ble valget ekstremt enkelt. Stående ved siden av hverandre så er det faktisk ikke sååå stor forskjell i størrelse heller. Mindre enn jeg trodde. Det skal nevnes at dampgeneratoren til Philips er av deres rimeligere modeller, og mener den koster rundt 1500,-. Tefal jernet kostet 1000,-.

Eneste minuset er at den burgunderfargen kunne de spart seg for Det var nesten så jeg gikk opp i modell for å få en litt freshere farge som ikke skrek sååå so 80s

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat