Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-08, 13:41   #4
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tips til tema for vinkveld

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Vi er en gjeng med jenter som har startet opp en vinklubb. Vi har som mål å ha et tema hver kveld og da drikke ulike viner innenfor dette temaet. Tema kan f.eks være et område eller en druesort. Nå er det min tur til å arrangere og jeg trenger hjelp Håper noen av dere som har peiling på vin gidder å foreslå tema og gjerne også forslag til vin. Det må være mulig å få tak i vin i ulike priskategorier, fra under hundrelappen og opp til drøye 300.

Det høres ut som sunn hobby.

Som nybegynner syntes jeg druetyper fra ulike områder var det mest interessante. Cabernet Sauvignon er en drue som dyrkes overalt, og den smaker utrolig forskjellig om den lages i USA, Frankrike, Italia eller Australia. Når man smaker dem samtidig merker man ikke bare forskjellen, men man får raskt overblikk over hvilken stil man foretrekker, og dette kan kanskje være med på å sette standarden for senere temaer. Liker man f.eks. Carbernet Sauvignon best fra Bordeaux, kan man ha Bordeaux som eget tema senere. Deretter kan man kanskje gå over på andre områder innenfor landene man foretrekker - for selv med ulike druer og områder, så er det klare stilforskjeller fra land til land. Mitt tips er i alle fall å gå bredt ut til å begynne med, og bli mer spesifike i senere temaer.

Når nerdefaktoren slår inn er det bare vertikale temaer som virkelig engasjerer. At en 90-årgang har utviklet seg langt bedre enn den oppskrytte 89-årgangen f.eks.

  Svar med sitat