Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-20, 15:50   #29
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av politiet i rasistiske tilstelninger

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg deltok i demonstrasjonen på lørdag. Jeg har deltatt på politiske demonstrasjoner i Oslo i hele mitt liv, særlig på begynnelsen og midten av nittitallet, da politimester Willy Haugli var ganske triggerhappy på tåregass, hester osv., med endel uheldige utfall. De siste 25 åra har jeg vært den som har messet "det er ikke politiet som er fienden", jeg har vært demovakt, jeg har grepet tak i og kjefta på meddemonstranter, jeg har holdt kurs i sivil ulydighet.

Men jeg har aldri før sett så en merkelig og lite deeskalerende oppførsel som det politiet drev med på lørdag. På nittitallet fikk vi beskjed om å fjerne oss, og så gjorde vi ikke det, og da brukte politiet tåregass. Det var forholdsvis enkelt og forutsigbart, og det var ikke så vanskelig å forstå politiet - og de var i sin fulle rett til å kreve at vi skulle fjerne oss. Nå drev de og småspruta tåregass uten forvarsel her og der, og ikke nødvendigvis som en reaksjon på ulovlige handlinger. De spruta på fjorten-femtenåringer som sto og holdt i et banner, de spruta der hvor vakter og rolige demonstranter hadde dannet en menneskelig lenke for å holde politi og de litt sintere fra hverandre. Dette var ikke ledsaget av noe krav om at man skulle fjerne seg, og de gjorde det litt her og der i over en time. Til orientering så virker det ikke deeskalerende at folk blir redde og får vondt. Det var også en litt pussig demonstrasjon av pansrede kjøretøy, hester og hunder. Jeg veit det var mer uroligheter etter at selve demonstrasjonen var over, jeg snakker om underveis i den varslede motdemonstrasjonen. Politi i fullt utstyr som står BAK et to meter dypt gittergjerde trenger neppe tåregass for å beskytte seg mot femten år gamle jenter med banner. Jeg mener fortsatt at politiet ikke er fienden, men jeg skjønner virkelig ingenting av valgene deres.

Som sagt, jeg har ingen mulighet til å uttale meg om hverken situasjonen i Oslo eller den i Bergen, som var den jeg refererte til. Jeg har aldri vært i en situasjon der jeg har følt meg nødt til å nekte å etterfølge pålegg fra politiet, eller blitt utsatt for tiltak fra dem, og det er vanskelig å se for seg at jeg gjør det i nærmeste fremtid.

Selvsagt er jeg imot unødig voldsbruk fra politiet, uansett hvem det er rettet mot. Rent prinsipielt anerkjenner jeg voldsmonopolet til politiet, og deres plikt og rett til å beskytte seg selv og andre. Og som vel de fleste andre er jeg veldig bekymret over den eskalerende volden i demonstrasjoner både innenfor og i grenselandet av demokratiske spilleregler.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 03-09-20 kl 16:33.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat