Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-20, 00:53   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av politiet i rasistiske tilstelninger

https://www.politiet.no/aktuelt-tall...monstrasjoner/

Sitat:

Ingen krav om søknad
Hovedregelen i Politiloven § 11 er at den som vil avholde et arrangement på offentlig sted ("demonstrasjon, opptog, møte, stand eller lignende") i god tid må sende melding om dette til politiet. Det skal med andre ord ikke søkes, og politiet skal dermed heller ikke gi noen tillatelse. Politiet kan imidlertid sette ulike typer vilkår for å sikre at arrangementet kan "avvikles uforstyrret", og medfører minst mulig hinder for øvrig ferdsel. Det kan blant annet tilsi at politiet har behov og krav knyttet til blant annet tidspunkt, sted, egenvakthold.

Bestemmelsen åpner også for å forby et arrangement dersom det skjer eller er grunn til å frykte for alvorlige ordensforstyrrelser eller formålet er lovstridig. Politiet vil tilstrebe å legge til rette for å ivareta ytringsfriheten og forsamlingsretten innenfor vide rammer.

Unntak om søknadsplikt
Unntak fra hovedregelen kan finnes i de lokale politivedtektene. Der kan det gis bestemmelse om søknadsplikt for den som vil holde et arrangement som overveiende er av underholdningsmessig, kunstnerisk, selskapelig eller kommersiell art, og som har et omfang som åpenbart vil medføre behov for betydelige ferdselsreguleringer eller vakthold.

Vurdere situasjonen
Dersom et arrangement – meldt eller ikke – forårsaker eller gir grunn til å frykte alvorlige forstyrrelser av den alminnelige ro og orden eller ferdsel, formålet er lovstridig eller det skjer lovbrudd i tilknytning til demonstrasjonen eller arrangementet skjer i strid med fastsatte vilkår, kan politiet stanse og oppløse arrangementet. Hvordan politiet forholder seg til en slik situasjon vil avhenge av den konkrete situasjonen, og hva hensynet til orden og sikkerhet for publikum tilsier der og da.

Mine uthevinger.

Jeg tenker at politiet har hjemmel til å sette fornuftige begrensninger for demonstrasjoner (tid, sted, omfang), av hensyn til orden, uten at det begrenser ytringsfriheten. Å demonstrere utenfor Stortinget tenker jeg er greit. Der stod vel Profetens Ummah også og remjet om sitt. Boligfelt på Mortensrud virker ikke spesielt smart på noe vis.

Det er lov å brenne koraner, å dyppe babydukker i blod, eller å si at jenter uten hijab kommer til helvete. Selv om det er løgn. Det er ikke lov å hindre denne ytringsfriheten, og siden folk velger å prøve å hindre den, så blir det politioppbud, da.

Når de først er der i en varslet demo, så er det jo dessverre sånn at det må være et ganske stort politioppbud, etter erfaringene fra blant annet Arendal og Bergen, der mange nok voldsutøvere valgte å gå i fella/valgte å eskalere fordi de finner det formålstjenlig, til at SIAN i neste demo får både den oppmerksomheten og de politioppbudet de ønsker seg.

Om politiet der og da i Oslo agerte på en hensiktsmessig måte vet jeg ikke. Det høres ikke sånn ut. Men at det må være mange der, er helt rimelig. Sønnen min var i Arendal da det tok av der, og det var virkelig ille (fikk filmer som var veldig skremmende og ba ham komme seg til helvete vekk derfra. Også fordi han var der med venner i flere farger, og jeg var redd for at det kunne eskalere alle veier). Det er bra for alle parter at man setter såpass jernring at ikke Sian får gå rundt og leke martyrer.


Men de er drittfolk. Bare så det er sagt. Det er det også lov å si, heldigvis.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat