Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-06, 15:00   #10
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disse rundstykkene lagde vi en del tidligere. (Vi = bakemesteren = mannen min.) De ble saftige og ganske luftige synes jeg. Det skal samtidig sies at mannen min er sabla god til å bake, og har masse lure triks på lager. Slikt som sukker i gjær og hevedeig som står over natta før bakingen. Tror imidlertid ikke han brukte noen hemmelige triks på disse.

Rundstykker med solsikkefrø

Ca 16-20 stk

1 dl hvetekli
1/2 dl linfrø
2 1/2 dl vann
50 g gjær
3 dl lettmelk
1 dl surmelk
1 ts salt
2 ss olje
2 ss lys sirup
5 dl rugmel
ca 7 dl hvetemel

Pynt: melk og solsikkefrø

Ovnstemperatur: 225 C
Steketid: 10-12 min

Kok opp hvetekli og linfrø i vannet. La det koke på svak varme i ca 10 min. Kjøl det ned til ca 37 grader, bland gjæren oppi og rør dtil den løser seg opp. Bland i hvetekli og linfrø. Tilsett surmelk, salt, olje, sirup og rugmel. Kna deigen kraftig. tilsett hvetemelet litt etter litt, og kna til deigen blir blank og smidig. La deigen heve i ca 30 min. Legg deigen på bakebordet og kna den på nytt. Del den inn i ca 16-20 biter som formes til boller. La bollene etterheve i ca 30 min. Pensle med melk, og strø over solsikkefrø.

Når jeg tenker meg litt om så er ikke disse supergrove akkurat. Men gode er de!

Irma er ikke aktiv   Svar med sitat