Vis enkelt innlegg
Gammel 17-11-15, 11:32   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bygutten og den halve grisen

Ypperlig, da går det i fryser'n.

Jeg har nå, i to omganger, hatt besøk i garsjen av to grupper barnehagebarn, alle med store øyne og 1000 spørsmål. Åh så gøy vi hadde det (meg inkludert) der jeg sto og tegna og forklarte og viste, og åpna både øye og munn så ungene fikk se, og her er ribba og her er skinka, og det røde der er ei nyre, og den brukes til... Og så snakket vi litt om hvordan grisen helt fram til lørdag hadde gått på et jorde og gravd i gjørma og spist røtter og gress og kost seg, se på tenna, hvordan de er flate og litt brune - nei, den har ikke pussa tenna sine, gitt, og at den hadde blitt slakta på gården på lørdag, og hadde hatt det fint og godt helt til den døde og nå skulle blitt mat. (Så fikk jeg jammen meg lurt inn noen tanker om dyrevelferd med.)

En av ungene lurte på om det ikke var slemt å skyte dyr, så da snakka vi litt om at noen mennesker syns det, ja, men at vi som liker å spise kjøtt, må vite at maten vi spiser en gang har vært et levende dyr, og at det da er kjempeviktig at dyet er blitt tatt godt vare på og at det ikke hadde vondt da det døde.

Jeg syns unger har godt av å se hvor maten kommer fra, og hvodan den ser ut, før de finner den lyserosa og vacuumpakka i kjøledisken på butikken.

Og ungene var så herlige - ingen av dem syntes det var ekkelt eller skummelt (slik jeg var litt obs på at de kunne være) - alle turte komme inn i garasjen, noen sto litt lenger bak, andre var litt sure fordi de ikke fikk lov å klå på grisen sjøl.

(Og så scoret jeg sikker 100 poeng hos han store mannlige assistenten, som er verdens tøffeste, men som holdt seg på lang avstand til slaktet, mens jeg sto der i full regnhabitt og med hansker på, og dytta og dro og viste og fotalte. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat