Vis enkelt innlegg
Gammel 14-09-15, 09:49   #1
Varta
Bookhouse girl
 
Varta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 483
Varta er populærVarta er populærVarta er populær
Standard

Indisk sausebase

Helgens storprosjekt i kjøkkenveien var indisk sausebase etter oppskriften fra The Curry Guy. Nå lukter hele kjøkkenet mitt som kvintessensen av India (og det gjør forsåvidt jeg også, til tross for en grundig dusj. Dette setter seg spesielt i neglene).

http://www.greatcurryrecipes.net/201...e-large-batch/

Til kvelds ble det chicken tikka masala, og resten skal gå i fryseren. Imøteser mye god indisk fremover.

Notater: mandolin er gull verdt til å skjære opp ti løk (og kontaktlinser hjelper også, evt svømmebriller). Fenugreek = bukkehornskløver, litt kinkig å få tak i, jeg fant hele frø i en grønnsaksbutikk i Oslo sentrum og kvernet dem til pulver selv. Ellers er bukkehornskløver en av hovedingrediensene i gult karripulver (fiskebollekarri), så i et knipetak kan man nok bruke det. Sausen blir veldig blurpete etter å ha vært i blender, så bruk lokk og lav varme for å unngå sauseeksplosjoner. All løken gir mye sødme, så når du ferdigstiller de ferdige rettene må du regne med å bruke mye salt for å kompensere. Ooooog det skader aldri med litt ekstra chili.

Varta er ikke aktiv   Svar med sitat