Vis enkelt innlegg
Gammel 15-10-19, 10:32   #58
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Synes du homofile skal få PrEP på resept?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Nei, de tar utgangspunkt i hvor mange nye HIV-tilfeller man unngår. Jeg synes ikke det virker usannsynlig at det er kostnadseffektivt for samfunnet å gi utsatte grupper PrEP.

Vi vaksinerer jo forøvrig hele befolkningen (dvs alle 12-åringer, både jenter og gutter) mot HPV, som også kan unngås ved kondombruk.

Jeg synes vi skal gi homofile PrEP og jeg synes migrenepasienter bør få CGRP-hemmere, og jeg håper man finner løsninger så det blir mulig. Og så kan man godt se nøyere på også en del andre kostnader i helsevesenet, i tillegg til legemidler.

Enig
En avsporing, men når man først sammenlikner kostnader (sånn utover blåreseptordningen), de virkelig store kostnadene for Norge AS er jo de enorme skattelettelsene regjeringen har gitt gjennom de åra de har sittet med makta. Og så må vi kutte i brillestøtte og tannregulering. Jaja.
Jeg syns det er surrealistisk og ut av proporsjon dette med Prep, det gjelder en veldig liten gruppe, og kan umulig koste all verden i den store sammenhengen. Og har helt klart stor samfunnsøkonomisk nytte å forhindre smitte.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat