Vis enkelt innlegg
Gammel 10-08-18, 19:04   #61
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Er dette greit?] Håndhilser ikke på kvinner

Jeg syns det Mei og Shute trekker frem her er viktig. De har jobber hvor de er i en (opplevd) maktposisjon i forhold til menneskene de møter, og det er det i visse situasjoner både greit og naturlig at man godtar at den andre ikke håndhilser. Samtidig som jeg også tenker det kan være helt greit å være tydelig og demonstrativ med sin fremstrakte hånd. Nettopp fordi det er en del tydelige signaler som gis hva gjelder evnen til å tilpasse seg kulturen i det landet man oppholder seg. Det er rett og slett både viktig og nødvendig å sette seg inn i grunnleggende lokal folkeskikk, og hva som forventes for å oppleves som høflig i det landet man er. Hvis man møter utenlendinger i jobbsammenheng, så kan det være greit å være imøtekommende på visse ting. Men hadde jeg vært i en forhandlingssituasjon med en motpart der det var viktig å vise makt og styrke hadde jeg ikke gitt meg på forventningen om å bli håndhilst på. Hvis behovet var at jeg skulle være smidig og diplomatisk, hadde situasjonen vært en annen.

Og hadde han vært bakteriefob, kunne han jo bare tatt på seg en handske. Jeg kan leve med at han ikke villet hatt hudkontakt, forutsatt at han hadde behandlet menn likt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat