Tråd: Vindkraft
Vis enkelt innlegg
Gammel 07-03-22, 08:50   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vindkraft

Det er lett å fnyse av "not in my backyard" - når folk ikke vil ha løsninger som kan monne på det grønne skiftet hos SEG. Men jeg tror at hvis ikke det blir "verdt det" for folk lokalt, enten i form av arbeidsplasser eller penger, eller kompenserende tiltak for ulempene, så blir det ikke. Det er derfor vi har latt kraftkommunene velte seg i luksus i 100 år, fordi de tok kostnaden ved naturødeleggelsene den gangen.


Ellers: Jeg tror vindkraft er en del av løsningen. Ett av mange elementer. Men jeg syns det ser ut som om det er veldig vanskelig å få til på land, uten enten massive ødeleggelser av natur (som myr, som vi IKKE MÅ ØDELEGGE. Myr er veldig viktige reservoirer for CO2. "Myrvern, baby", som vi sier i Venstre. #nerds), eller for eksempel beiterettigheter, reinområder, etc. Vindkraft til havs, derimot, begynner å bli mer farbart. Stadig flere prosjekter er faktisk lønnsomme. Det skal riktignok bygges en hel industri, med standarder og leverandører og konstellasjoner og regulering, men jeg tror det blir. Det er fiskeri og bunnforhold å ta hensyn til, men jeg tror det blir. Kanskje ikke i Norge med det første, for vi er veldig langsomme, og har ikke helt insentivene på plass, men andre land skal nok få det til.

Men det er bare ETT element. Det finnes ikke EN silver bullet for klimakrisen. Gass er ett annet element, som Nenne er inne på, fordi det kan spille en rolle i overgangen fra kull (det er regulerbart, som kull, som er nødvendig når vind og sol tar større del av miksen). og har halvparten av utslippene kull har. Men akkurat nå er gass veldig vanskelig (krig), og i Norge har vi ikke mer gass å by på på kort og mellomlang sikt. Gassutvinning krever store infrastrukturinvesteringer (rørledniger), og det tar lang tid.

Biogass er et annet element. Sol monner mer enn IEA noen gang har klart å spå i sine villeste fantasier. Men er også veldig arealintensivt. Enøk kan monne noe, men intensivene må på plass, og det er tunge greier.

Forbedring av vannkraftverk monner også, og må og skal gjøres. Det er også bare ett element.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat