Tråd: GTA og alder
Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-14, 10:34   #67
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: GTA og alder

For å gjenta fra en annen tråd: Jeg har, og spiller, mange spill med forskjellige aldersgrenser, også flere som er merket med 18 år av PEGI. Hos oss fungerer det, så vidt jeg vet, greit å gi beskjed om at det ikke er greit å spille spill med for høy aldersgrense uten å spørre først, så spillene er oppbevart sammen uavhengig av merking. Det er jo mulig det kan bli aktuelt å endre på dette siden, men jeg tviler egentlig. Jeg tviler også på at mindreårige tar særlig skade av spill med voldelig innhold, så jeg er ikke så veldig bekymret for om reglene skulle bli brutt her heller.

Det er så langt ett untak fra denne policyen: GTA V oppbevarer jeg ikke en gang i samme rom som mindreårige. Og det handler ikke først og fremst om vold, men om holdningene til blant annet kvinner, prostitusjon og transseksuelle i spillet. Disse er virkelig frastøtende, og jeg mener de ikke på noen måte kan unnskyldes som humor heller. Det er virkelig ikke greit å la barn spille dette.

(Og som en avsporing fra akkurat GTA V, selv om det gjelder der også. Online spill er noe foreldre bør være mer oppmerksomme på enn de ofte er; ikke på grunn av de vanlige panikkreaksjonene som følge av voldelig innhold eller frykt for at barna skal komme i kontakt med pedofile, men fordi mange som spiller online spill oppfører seg veldig dårlig og fremviser holdnigner og språkbruk som ikke er ok for barn (eller voksne). Det gjelder særlig negativt kvinnesyn og homohat, og regelrett plaging av kvinnelige spillere. Jeg spiller ikke online-spill i særlig grad selv, men det er greit å være klar over at dette kan være en relevant problemstilling både for gutter og jenter som spiller på nettet, og at det forsåvidt er uavhengig av innholdet i selve spillet.)

Ben "GTA V is also very very shiny" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat