Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-14, 23:43   #17
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plisséstakk til bunad

Fana har pipestakk (som det heter på fint ), dvs den har det om man får tak i det. Det kommer an på om det finnes folk tilgjengelig som kan lage dem; Husfliden i Bergen slet på åttitallet i hvert fall og både min mor og søster måtte ta regulær foldestakk i stedet for. (Den har myke folder rundt). Noen foretrekker dog foldestakk fordi den er lettere (trenger mindre stoff) enn pipestakken.

Pipestakken er flat foran der forklet er for at denne skal ligge pent. Fanastakken har også påsydd silke- eller fløyelsbånd nederst på stakken, men dette er ikke noe problem å sette på i ettertid (tidligere var det vanlig å bytte kantbåndene på stakken og vesten fra blått til grønt når man giftet seg; fossiltradisjonalisten meg gjorde selvsagt det...).

Jeg ville tro stakken var lett omsettelig i Bergen. Legg den ut på Finn eller snakk med Husfliden i Bergen og hør hva de anbefaler.

Her er et bilde som viser stakken; det var det beste jeg fant med et kjapt Googlesøk.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat