Tråd: Bunadvalg
Vis enkelt innlegg
Gammel 06-05-12, 19:25   #18
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.692
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunadvalg

Jeg synes man skal velge etter slekt eller hvor man er fra.

Jeg kan velge mellom den lokale eller hardangerbunad. Har ikke slekt fra Hardanger men det er den som er den vanlige der hvor min far kommer fra. Er usikker på hvorfor.

Daisy: Du er da ikke så langt fra Hardanger? Det kan godt være at det er en sånn tradisjon i bunn akkurat som hos min far sin slekt som ligger litt lenger nord og mye lenger vest enn dere. Den 1800 talls bunaden er den med lilla liv eller noe sånt? Har ei venninne som har den, mens mannens familie bruker den vanlige grønne.

Min generasjon har hatt kystdrakt i vår familie. Jeg valgte den fordi jeg ikke ville arve mamma sin av en eller annen grunn. Nå har jeg arvet Bestemor sin i ettertid og har begge. Brødrene mine valgte den fordi den er kul med lang bukse og kniv. Ingenting er som mannlig konfirmant som velger bunad synes jeg, selv om det i disse tilfellene var festdrakt og ikke bunad.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat