Vis enkelt innlegg
Gammel 16-02-07, 00:02   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Om forumtone og takhøyde

Forumtone og takhøyde

På forumet her er det jenvt over en veldig god tone, gode spennende diskusjoner og en gjeng hyggelige mennesker samlet. Vi ønsker oss en god forumtone her på Foreldreportalen, samtidig som vi ønsker å ha en ok takhøyde. Vi har lagt oss på en annen linje for å få dette til enn diverse andre forum og ønsker å si litt om dette.

Her er en del bølger på forumet iblant, og periodevis kommer det mange innrapporteringer av kommentarer som blir oppfattet som frekke og upassende.

Noen av dem som rapporterer virker iblant snurt over at det ikke sporenstreks skjer noe når de har trykket på innrapporter-knappen, og en del virker som de lever i den villfarelse at vi ikke gjør noe. Men det skjer noe selv om vi ikke kaster folk ut. Vi diskuterer og vurderer kontinuerlig alle innrapporteringer. Vi er også ute i trådene og gir tilbakemeldinger på hva som er og ikke er ok oppførsel, og har også brukt rødprikkefunksjonen for å gi beskjed når noen har gått over streken.

I utgangspunktet ønsker vi ikke å ha en overdreven inngripen i tråder av moderatorer, og har hittil ikke ønsket å endre innlegg, men latt det være opp til brukerne å sette tonen for hvordan vi skal ha det her inne, og gått inn og deltatt gjennom ordstyring. Gjennom å gå inn og styre trådene på rett spor fremfor å sensurere. Jeg har fått en del tilbakemeldinger på at mange velger å holde seg unna tråder pga. herping og usaklig tone. Dette gjør meg litt trist, for alle her inne er ansvarlig for hvordan tonen her skal være. De som tier, gir fra seg stemmen sin til de som deltar, og er de da misfornøyd med tonen som blir skapt, så blir det jo mer av dette når de tier.

Jeg ønsker virkelig ikke å gå inn å ta bort ting som blir skrevet som er ufint. Jeg ønsker å ha det slik at alle brukerne kan gi beskjed når noen går over streken, både ute i trådene og via røde prikker (saklige og konstruktive så klart ). Hva skulle det tjene til å drive og sensurere folk? De fleste stiller jo helst seg selv i et dårlig lys når de kommer med frekke og ufine kommentarer. Alle brukere har ubegrenset mulighet til å slette og endre sine egne innlegg, og dersom noen ønsker noe slettet, så må de henvende seg til forfatteren av innlegget (med mindre det ligger særskilte grunner bak).

Nå er det jo også slik at vi alle har ømme triggerpunkter, og vi tolker ting ulikt utfra hvilke erfaringer vi har med oss og hvilken innstilling vi har til vedkommende som uttaler seg. Det er opp til oss som tar imot rapporteringene å vurdere hva som er over streken, som jo er en veldig subjektiv avgjørelse. Men vi (i ledelsen) ser det slik at så lenge vi er flere som avgjør dette sammen, så vil vi ganske sikkert få belyst saken fra flere sider.

Jeg har sett en tendens til at noen får hverandre litt i vrangstrupen, og det virker noen ganger som om man kverulerer mest på grunnlag av at det er denne personen som skriver innlegget, - og jeg håper at endel kan gå litt i seg selv og se om ikke noe av det er mulig å bare ignorere i stedet for å hakke på og plukke fra hverandre innleggene.

Foreløpig har dette forumet eksistert i en ganske kort periode, men vi har begynt å danne oss et lite bilde av hva som er problematisk og hva som fungerer, og det er litt viktig å ha i et tidsperspektiv. Foreløpig er det mest innrapporteringer der begge sider i konfliktene blir innrapportert, og da synes vi det er en bedre løsning at de involverte får ordne opp selv enn at vi skal sende advarsler til den siden "vi tar" i konflikten, eller til begge. Vi har hittil heller gitt bekjed ute i forumet i selve tråden der problemet er, og synes selv det er den beste løsningen.

Vi har muligheten til å ta i bruk et prikkbelastningssystem (a là førerkortet) der vi gir prikker som har tidsbegrenset levetid, og når en bruker har x antall prikker vil h*n bli utestengt for en viss periode. Brukeren vil selv da ha oversikt over hvor mange prikker h*n har. Dette vil jo i rettferdighetens navn ramme begge sider som er ufine, men det som igjen da vil være urettferdig er at det ikke er alle som er "innrapporterings-typer", og at noen andre igjen innrapporterer veldig fort. (Noe som gir meg veldig assosiasjoner til hva som skjedde da Mim ble utestengt fra NM, og er egentlig ikke noe jeg ønsker.) Når det gjelder innrapporteringer, så er vi avhengig av at dere innrapporterer når dere føler det nødvendig, for å gi oss en lyd dersom vi ikke har sett tråden, og for at vi skal kunne danne oss et skikkelig bilde av hva folk synes og hvor omfattende enkelte problem er eller ikke er.



Jeg har fått en del tilbakemeldinger på takhøyden her. Stort sett positive tilbakemeldinger, men det virker som at mange er ganske usikre på hva som er akseptert, og det er kanskje på sin plass med en liten repetisjon av forumreglene:

Sitat:

Ved å akseptere disse reglene, forplikter du deg til å følge Kardemommeloven og bidra til en god tone og et trivelig forum. Du forplikter deg også til ikke å legge inn noen innlegg som er støtende, uanstendige, seksuelt ladede, hatske, truende eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover.

Takhøyden er ikke noe å gjemme seg bak her inne. Her er takhøyde til å være uenig, men ikke til å drive med personangrep og være ufin.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat