Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-15, 15:43   #87
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor billig kan jeg få en bil?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg bor 12 km fra Oslo og kan bruke 45 min til jobb på den strekningen. Automat er derfor interessant. Kan det fremskaffes tilstandsrapport på automatgir?

Og det var jo oppløftende om dieselpartikkelfilter, men ikke for bykjørere som oss. Ang prisen tenkte jeg på Toyota og Volvo, men de er kanskje i øvre prissjikt.

Det er nok på en måte ganske begrenset hva man i praksis kan fortelle om en automatgirkasse annet enn at den ikke rapporterer feilmeldinger til bilens diagnosesystem, servicer er dokumentert og det tilsynelatende ikke er noe galt under testene av bilen.

Men klart, for en del biler med manuelt gir kan det også være dyre reparasjoner. Selv om ikke girkassen i seg selv gir problemer, vil klutsjslitasje - som for så vidt kan være ganske normal slitasje - være ganske kostbart når det skal fikses. Slik kommer man ikke unna på en brukt bil. Videre er det svinghjulet, som kanskje for en del bilmodeller kan være greit å få tatt hvis klutsj først skal tas. Her har jo også Toyota hatt en del problemer - har vært vært spesielt i forbindelse med deres 2-liters dieselmotor så vidt jeg husker. VW hadde tilbakekalling der svinghjul ble byttet på en drøss biler solgt fra 2003-2005. Mitsubishi, Ford m.fl. har også hatt en del svinghjulproblemer.

Kjøper man brukt så blir det en en del som naturlig nok må skiftes etter hvert. En del merker har også et ufortjent dårlig rykte. Det kan være en del merker der man hører om mer reparasjoner. Samtidig kan man se på gjennomsnittlig kjørelengde. Ser man på statistikk fra EU-kontrollene i Sverige har en del merker og modeller langt høyere gjennomsnittlig kjørelengde for bilen av samme årsmodell enn andre merker. Det er da naturlig at når bilene brukes mer, så slites de også mer.

En del kan fortelle om at bilen Y deres omtrent aldri har hatt problemer, kontra noen de kjenner som har en Z hvor det har vært en hel del. Men her også kan det være så enkelt at det handler om at den ene bilen kjøres 8000 km i året og den andre kjøres 20 000 i året. Naturligvis utgjør det en forskjell. Kjørestil vil være noe som også vil kunne spille inn.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat