Vis enkelt innlegg
Gammel 14-02-11, 11:20   #158
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate klubbmat!

Gryte med grønnsaker og linser:
(Til 5-6 personer, hos meg kunne det nok holdt til 7-8)

2 ss olivenolje
2 løk, hakket
5 fedd hvitløk, finhakket
2 selleristilker, hakket
2 gulrøtter, hakket
2 poteter, i biter
1 ts pepper
1,5 ts gurkemeie
1,5 ts kanel
2 ts malt kummin (jeg brukte spisskummin)
1 ts fersk ingefær, revet
salt
1,5 liter grønnsaksbuljong (jeg synes det ble litt mye veske av det)
2 dl røde linser
1 ss tomatpure
1,5 boks hermetiske tomater
1-2 dl frosne erter


Varm opp olje i en stor kjele, tilsett løk, hvitløk og selleri og la det steke i 5 min til det er mykt. Ha i pepper, gurkemeie, kummin, kanel og ingefær. La det surre i 2 min. Tilsett kraft, linser, tomatpure, tomater, poteter og gulrot. Smak til med salt og pepper. Kok opp og skru ned, la det koke i 40 min på svak varme (småkoke). Ha i frosne erter, og la gryta stå til de er gjennomvarme.
Oppskriften er i utgangspunktet uten kjøtt, men jeg tilsatte 400 g karbonadedeig (krydret med salt, pepper og chili). Man kan også bruke kylling og/eller kjøttboller.

Server med kjempestore brødkrutonger, guacamole, rømme og krydret nøtteblanding (oppskrift under)
Det beste er at denne blir bedre av å lages DAGEN FØR!

Kjempestore brødkrutonger (16 stk)
4 lubne daggammelt brød (landbrød)
olivenolje
godt havsalt
noen kvister fersk rosmarin

Sett stekeovnen på 180. Del skivene i tykke (litt større en en fingerstørrelse liksom) strimler, og legg de på et bakebrett. Drypp over olivenolje, dryss over salt og finhakket rosmarin. Bak i ovnen i 10 minutter.

Krydret nøtteblanding
(En stor skål, 6 personer +)
5 dl blandede usalte nøtter (feks cashew, mandler, hasselnøtter, paranøtter).
2 ss finhakket fersk rosmarin
2 ss brunt sukker
1 ss havsalt
1/2 ts cayennepepper (jeg brukte vanlig pepper + raust med chilipulver, samt en dæsj kummin).
1 ss smør

Sett stekeovnen på 180. Spre nøttene på et bakepapir, og bak de i 10 minutter. I mellomtiden smelter du smøret, og til setter krydder, sukker og salt. Når nøttene er ferdige så heller du de over i bollen med smør/krydder, bland godt. Tøm det så tilbake på bakepapiret og avkjøl. DISSE VAR NYDELIGE!

Guacamole:
2 avokado
hvitløk
salt
pepper
litt lime
chili




Jeg laget gryta dagen før, og varmet opp.
Så laget jeg guacamole, nøtter og brødkrutonger (det skal jo heller ikke være varmt, så det kan lages klart i forveien). Serverte med rømme til.
NYDELIG. Særlig den nøtteblandingen var herlig på smak.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.

Sist redigert av Nessie : 14-02-11 kl 11:27.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat