Vis enkelt innlegg
Gammel 08-09-20, 15:34   #25
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens beste strykejern?

Jeg kjøpte nytt forrige uke, faktisk. Jeg syr etter hvert ganske mange bunader i løpet av et år, og trengte noe bedre enn det jeg hadde som kostet 300 kr for et par år siden. Det ble ikke varmt nok, var alt for lett og det slapp damp ut i type vanndammer.

Jeg vurderte dampgenerator, men etter å ha snakket med flere proffe bunadstilvirkere, endte jeg opp med et godt strykejern. Budsjettet mitt var begrenset og jeg ble frarådet disse «halvgode» dampgeneratorene som feks Elkjøp selger. De som jeg ble tipset om, kostet fra 4000 og oppover, og det er uaktuelt nå.

Jeg kjøpte derfor dette: https://www.elkjop.no/product/hjem-o...ejern-fv9847e0

Det er tungt, faktisk det tyngste jeg fant og det hjelper veldig når man stryker. Det har også godt damptrykk og blir varmt nok. I tillegg kan man regulere temperaturen selv.
Mange strykejern nå til dags har automatisk temperaturegulering og det vil jeg ikke ha. I tillegg har dette en «dings» man kan ta ut og vaske ren for kalk, noe som også er viktig siden vi har en del kalk i vannet her.

Jeg har brukt det nye jernet til å stryke ned foldene på en bunadsstakk i tjukk ull og det gikk som en drøm. Kan absolutt anbefales! Jeg betalte 1300 kr for det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat