Vis enkelt innlegg
Gammel 03-10-14, 11:23   #22
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.


Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det der er bare unntaksvis sannheten. Jeg kjenner mange leger. De fleste av dem mener sykemeldingsordningen er tull, fordi det uansett er pasienten som bestemmer. Den ene jeg kjenner beskrev det omtrent slik: den største delen av sykmeldingsårsaker er plager knyttet til muskler og skjellett, plager og vondter pasienten selv forteller om og som legen ikke kan bekrefte eller avkrefte. En annen stor del er lettere psykiske lidelser, som angst, lettere depresjoner osv. Her er det heller ingen objektive kriterier, man er avhengig av hva pasienten sier.
Resten, omtrent 20-30% er type hjerte, kreft, lidelser som en lege har større grunnlag for å mene noe om.

Jeg tror holdningene er svært ulike. Jeg har ikke tall her, men jobber bla med sykefraværsoppfølging. Sist jeg var på opplæring ble det vist til tall som viser at folk i yrker som krever stor grad av tilstedeværelse som feks leger og ledere hadde markant lavere sykefravær enn andre. Og de er ikke friskere altså.

Så ifht det HI sier om at de hun kjenner ikke har så krevende jobber osv, så stemmer dette med de tallene jeg har fått presentert.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat