Vis enkelt innlegg
Gammel 13-11-19, 01:14   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Lutefisk med tilbehør

Da er julebordsesongen offesielt startet for min del.
For 2. gang i mitt liv har jeg spist lutefisk og jeg må innrømme at jeg har gått glipp av helt himmelsk mat, men glad for at jeg endelig har turt å prøve denne retten.

Denne har jeg fått servert på en av Oslos tradisjonstunge restaurant, kjent for julemat med høy kvalitet.

Men det som "stresser" meg med lutefisk er at den skal jo spises varm! Så skal man rense den store biten med fisk for skinn og bein, ok, raskt gjort for den delte seg i store saftige skiver, men det skal nå gjøres, og den må være klinisk fri for ben, ellers blir jeg brått stappmett.

Så kommer alt tilbehøret rennende på en snor og jeg er av den sorten som må smake på alt, så fisken spres i hauger rundt på tallerknen med poteter og ertestuing i midten, skotter rundt på de andre som sauser alt sammen og lurer på om jeg gjør feil? For det kommer da 3 typer sirup, 3 typer sennep, sennepssaus, revet brunost, stekt bacon, lefser, flatbrød, som sagt jeg vil smake alle kombinasjonene så jeg må da fordele alt dette i pene hauger rundt på tallerkenen for å finne den beste kombinasjonen (som forøvrig er sennepspulver, mørk sirup, brunost, sennepssaus, bacon og lefse), men fisken er jo kald før jeg får spist!

Jeg lager en tråd her så jeg husker den beste kombinasjonen til neste år, for jeg drev på samme måte i fjor og i år husket jeg ikke kombinasjonen.

Hva er ditt beste tilbehør til lutefisk?

Jeg er forøvrig født i vektens tegn og en typisk vekt sådan - må ikke få for mange valg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat