Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-23, 17:02   #60
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.924
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bøker lest i 2023

januar

1. Either/Or - Elif Batuman - Oppfølger til Idioten. Oppvekstroman beskrevet gjennom pensum på Harvard. Likte Idioten og likte denne.

2. Karolines kjærlighet - Kim Leine. Kjærlighet, politikk, intriger - godt skrevet og en bok som hang godt sammen.

3. Leksjoner i god kjemi - Bonnie Garmus. Feminisme i kokkeshow på TV, jepp, det går an. Forskning og matlaging, skrevet godt og fengende.

4. Blodmåne - Jo Nesbø. Nja, fortsatt spennende, men føler at det blir litt det samme om att. Ikke for at jeg ikke liker det, men kanskje fordi det blir litt forutsigbart og for mye frieri til filmskapere.

5. Vi er ikke her for å ha det morsomt - Nina Lykke. Mange som elsker denne, og det gjorde at jeg hadde litt for høye forventninger. Den er ikke dårlig, og jeg koste meg med den. Jeg var bare ikke fra meg av begeistring.

6. Sekten - Camilla Läckberg. Läckberg skriver spennende og engasjerende. Jeg blir revet med. Det er sånn lettbeint, men ikke dårlig krim. Også er det befriende med nye karakterer. Eller altså, dette er bok to, og det gjør det mindre forutsigbart når leseren fortsatt blir kjent med karakterene.

7. Gudfaren - om B-gjengen, integrering og livet i den kriminelle underverdenen - Ghulan Abbas. Denne er absolutt ikke et stykke uforglemmelig litteratur, men det var absolutt verdt å lese. Det er fra den tiden jeg hang på omtrent samme steder, så gjenkjennelsen og turen down memory lane er for meg en ekstra stjerne. Men interessant å lese om uansett, vil jeg tro.

8. Scattered Showers - Rainbow Rowell. En samling noveller, og det er noen kjente karakterer i noen av novellene. Som alltid i en sånn samling er det noen noveller som treffer bedre enn andre, men inntrykket var generelt godt. Det er en ungdomsbok, så underholdende og lett lesing.

9. Mange mil før mørket faller - Jocelyn Saucier. Kort bok, men denne historien satt litt. Handler om en gammel dame som går ombord på et tog. Fortelleren prøver å nøste opp i hvorfor hun gikk på toget og hva som skjedde før. Godt skrevet, og en god historie.

10. Alva - Hilde Hylleskaar. Jente møter gutt. Forelskelse. Sykdom. Vennskap. Det er mye tragisk som skjer i ungdomstida. En slags norsk versjon av The Fault in Our Stars, bare ikke like god. Treffer nok ungdommen bedre enn den traff meg.

11. Kairos - Jenny Erpenbeck. Det er kjærlighet. Det er 80-tallet med Øst-Berlin og Vest-Berlin. Det er ung jente. Veldig ung. Og mye eldre mann. Med kone. Godt skrevet, og en del politiske synspunkter.

12. You Made a Fool of Death with Your Beauty - Akwaeke Emezi. Ikke den beste av Emezi denne her. De skriver vanligvis så utrolig gode bøker at denne ble jeg faktisk litt skuffet over, enda dette er en bok jeg likte godt. De pleier vanligvis å ha litt fantasy inn i bøkene sine, men ikke denne gangen. Kontroversen her er at hovedpersonen faller for faren til daten sin. Ikke dårlig altså, men de har bedre bøker enn denne.

13. Bluets - Maggie Nelson. En kort bok med 240 slags dikt om blå på forskjellige måter. Likte språket og måten blå er det gjennomgående til å skrive om sorg.

14. Recitatif - Toni Morrison. Eneste novellen Morrison skrev. Liker utfordringen hun gir leseren. To jenter som blir plassert på barnehjem sammen, en svart og en hvit. Hvem er hvem? Det er det hun skal ha oss til å gjette. Hvordan? Ved å utfordre fordommene dine. Genialt!

15. Gathering Blue - Lois Lowry. Oppfølger til The Giver. Liker The Giver så utrolig godt. Denne hang ikke helt sammen med den, synes jeg. Ikke dårlig, men ...

16. Messenger - Lois Lowry. Bok 3, men synes ikke den klarer å komme opp på samme nivå som den første. Og jeg lurer litt på om det var nødvendig å komme med oppfølgere i det hele tatt.

17. My Year of Rest and Relaxation - Ottessa Mosfegh. For en absurd bok! Det er snodig å lese en bok hvor jeg ikke har så mye sympati for hovedpersonen. Og handlingen er rar. Hovedpersonen bestemmer seg for å gå i hi og sove et år. Eller å tilbringe så mye tid som mulig til å sove i leiligheten sin. Noen hun får hjelp med av legen som foreskriver en haug med sovetabletter til henne. Synes boka er god, men absurd og snodig.

18. All the Broken Places - John Boyne. Oppfølgeren til En gutt I stripete pysjamas. Dette er Gretel sin historie. Hun har blitt en gammel dame, og hva skjedde egentlig etter Bruno forsvant? Godt skrevet, og jeg må innrømme at jeg leste den ikke helt som en oppfølger.

19. Son - Lois Lowry. Ok, jeg skjønner de to foregående bøkene nå. Sammenhengen kommer tydelig fram i denne. Likte fortsatt den første best, og den kunne godt fått lov til å stå alene.

20. Natsus somre - Mieko Kawakami. Denne boka her er utrolig god, og den anbefales virkelig. Om en freelance forfatter som strever med å lykkes. Når hun endelig lykkes har liksom livet passert, og hun vil jo egentlig ha barn. Boka tar opp ufrivillig barnløse, sæddonasjon og etiske spørsmål rundt det. Denne traff meg godt, og jeg har allerede lånt en bok til av Kawakami.

21. Venn, jeg har våket . Jan Erik Vold. Om Gunvor Hofmo og hennes liv og kjærlighet til Ruth Maier. Godt skrevet og interessant lesing.

22. I Love You But I've Chosen Darkness - Claire Vaye Watkins. Elsker tittelen! Boka er ikke like god som tittelen, men fortsatt god. Watkins skriver biografisk på samme måte som Knausgård og Ullmann bl.a. Men jeg liker Watkins bedre enn Knausgård.

23. Gender Queer - Maia Kobabe. Nok en biografi, denne gang i tegneserieform. E skriver veldig godt om søken etter egen identitet. Ikke alle som finner seg til rette i bokser som finnes. Lærerik var den også.

24. Løpe ulv - Kerstin Ekman. En bok om Ulf og ulver. Ulf bor alene langt ute i skogen et sted og ser egentlig ikke andre enn havørner og dyr. Samtidig er det også en slags krimbok. Veldig godt skrevet, og skjønner at den er nominert til Nordisk råds litteraturpris.

25. Overmennesker - Juli Zeh. Dora jobber i PR-bransjen i Berlin. Kjøper et hus i en liten by, Bracken. Bracken er full av høyreekstremister og nazister. Skrevet på en utrolig god måte, og får fram politiske forskjeller og fordommer.

26. Mittlandet - Johanna Mo. Lettlest og spennende krim. Får akkurat det man forventer.

27. Stella Maris - Cormac McCarthy. Mørk og dyster, men godt skrevet og god. Har ikke lest Passasjeren, men har planer om det. Bare så innmari lang venteliste.

februar

28. Jeg er ingen - Rebecca Wexelsen. En bok hvor hovedkarakteren flytter til en liten bygd for å være anonym og ikke stikke seg ut. Kan røpe at det ikke går som planlagt. En bok som overrasket meg positivt, og jeg likte den veldig godt.

29. The Rabbit Hutsch - Tess Gunty. En bok om å vokse opp i fattigdom, om mennesker når de blir presset inn på trange områder uten det nødvendige. Det er deler av boka som ikke er like bra som resten, men en bok som beskriver oppvekst og sosiale skiller utrolig godt. Og det er en debutroman også.

30. Desperate Characters - Paula Fox. Handler om Otto og Sophie Bentwood I Brooklyn. En dag blir Sophie bitt av en katt, og det fører til at det meste går nedover. En litt snodig bok, likte deler, men ble aldri helt fenget.

31. Kallmyren - Liza Marklund. Litt overraskende til å være krim eller thriller, men jeg likte den bedre enn Polarsirkelen. Wiking oppdager tidlig i boka at han har kreft, og mye av boka handler om hvordan han skal akseptere det og la andre komme inn for å støtte. Kona til Wiking forsvant for tretti år siden, og det dukker opp beskjeder Wiking tror er fra kona. Og det er her krimaspektet kommer inn.

32. Havørnens skrik - Karin Smirnoff. Jeg vet ikke helt hva jeg synes at Lisbeth Salander har blitt en slags vandrepokal. Jeg slukte de tre bøkene skrevet av Stieg Larson, og har ikke orket å lese alle de som kom etter. Denne er absolutt ikke dårlig, men jeg savner at de er skrevet av Stieg Larson.

33. The White Book - Han Kan. En bok om alt hvitt, det høres rart ut og hvordan få det til å henge sammen? Men det funker. Likte denne boka mye bedre enn Vegetarianeren. Skrivestilen er sparsom, og det er ikke mange overflødige ord.

34. In the Dream House - Carmen Maria Machado. En memoar som jeg ikke visste var det før etter at jeg hadde lest den. Hovedkarakteren møter drømmejenta, men det viser seg at det ikke er en drøm. Det som skulle være et drømmeforhold er istedenfor et forhold med vold og overgrep, men det er noe hovedkarakteren ikke ser og forstår med en gang. Boka beskriver kompleksiteten i et voldelig forhold og hvor vanskelig det kan være å komme seg ut. Og jeg tror det er første boka jeg leser om vold i et lesbisk forhold.

35. Trust - Hernan Diaz. For en bok! En bok i en bok i en bok i en bok, egentlig. Men alle henger sammen, og det blir tydeligere etter hvert manuskript du leser deg gjennom. Jeg likte veldig godt hvordan denne boka er bygd opp.

36. A Book of Days - Patti Smith. Patti Smith sine instagramposter samlet I en bok. Morsomt å lese samlet, selv om jeg følger henne på insta. Liker det hun skriver, liker innblikkene i livet hennes og tankene.

37. Our Missing Hearts - Celeste Ng. Kan godt være mangel på søvn, men fikk liksom ikke helt grepet på denne. Bird som vokser opp i en fremtid som ikke nødvendigvis er så ulik verden i dag. Han søker etter moren sin som faren ikke snakker om.

38. All the Lovers in the Night - Mike Kawakami. Om Fuyuko som er freelancer, og er ensom uten hobbyer. Hun vet ikke helt hva hun gjør etter jobb annet enn å spise middag hjemme og se på tv. Hun møter en tidligere klassevenninne og begynner å være med henne. En godt skrevet bok.

39. Passing - Nella Larson. Hudfarge har alltid vært en viktig faktor for hvor du blir plassert i samfunnet. I Passing handler det om å kunne passere for å være hvit. Handler om Clare og Irene i New York på 1920-tallet. Likte denne godt.

mars

40. Jeg er fortsatt her inne i mørket - Annie Ernaux. Annie Ernaux skriver om da moren fikk alzheimer. Det er gjenkjennelig, sårt og godt skrevet. Tittelen er det siste moren skrev.

41. Olga Dies Dreaming - Xóchitl Gonzalez. Olga og Prieto er fra Puerto Rico, vokser opp hos besteforeldrene . Olga er bryllupsplanlegger, og Prieto er kongressmedlem. Det er en bok om kulturelle forskjeller, identitet, savn og familie. Den er godt skrevet, og jeg likte den veldig godt.

42. Hurricane Season - Fernanda Melchor En gjeng med barn i en liten meksikansk landsby finner et lik. I landsbyen bor det en "heks", og vi får innblikk i flere av karakterene og deres bakgrunn. Språket er utrolig godt, det er fantasi, mørkt, herlig og en haug med gode karakterer. Anbefales!

43. Kvit, norsk mann - Brynjulf Jung Tjønn For et bok!!! Det var akkurat som om å lese mine egne tanker, erfaringer og opplevelser. Brynjulf er mann og oppvokst på landet, men bortsett fra det; samme erfaringer. Anbefaler alle å lese denne!

44. Kleptokratiet - Espen Skjerven Tredje krimboka fra Espen Skjerven. Spennende og godt skrevet.

45. Perfect Day - Romy Hausman Ann sin pappa blir arrestert da hun er liten. Hun er sikker på at han er uskyldig, og som voksen bruker hun mye tid og energi på å bevise at han er uskyldig. Spennende og helt grei krim.

46. The Drift - C.J. Tudor Denne følger tre grupper med mennesker som plutselig befinner seg i situasjoner de må prøve å overleve. Ganske bra plot og spenningskurve, selv om den blir litt forutsigbar.

47. Det tredje riket - Karl Ove KnausgårdHan skriver bra, selv om noe blir litt for mye. Henger godt sammen med første boka, og jeg likte denne bedre enn bok to i serien.

48. The Invisible Life of Addie Large - V.E. Schwab Addie inngår en avtale med djevelen om evig liv uten forpliktelser, men det innebærer også at ingen husker henne. Morsom idé! Underholdende nok for ungdomsbok i sjangeren sin.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat