Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-06, 23:52   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.150
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Dette er for meg veldig enkelt. Gråsonene, sammen med uretten, dukker først opp hvis man tillater "barmhjertighetsdrap". Ja til passiv dødshjelp, å gjenopplive forgiftede kropper er direkte uetisk, men å gjøre legestanden om til mordere, nei, det faller så langt utenfor deres fagfelt at jeg ikke kan få sagt det.

Det er jeg enig i. Og jeg tror aldri jeg vil kunne være enig i at man innfører "tillatt aktiv dødshjelp". Men gråsonene er likevel grå. Man har mulighet til å nekte behandling, selv livreddende behandling, har man ikke? Det er naturligvis passiv dødshjelp og ikke aktiv, men det er prinsippet om å ha lov til å bestemme selv om man skal dø eller ikke, som er interessant her.

Og man har (/bør ha) mulighet til å forlange smertestillende behandling, eller til å selv styre smertestillende behandling, selv dersom dosene blir så høye at de forkorter livet. Og da er man allerede over i gråsonen mot aktiv dødshjelp.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat