Vis enkelt innlegg
Gammel 16-01-16, 15:50   #166
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er de fornuftige hen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så har vi ekstremt høye krav til "flytende" norsk, og legger i det at det skal være tilnærmet aksentfritt. Samtidig som at en del innvandrere TROR de snakker bedre norsk enn de gjør, ofte fordi mange referanser, ord og uttrykk og "koder" mangler. Man blir litt "off" i samtalene, og det kan være vanskelig for både innvandrer og nordmann å sette helt fingeren på hva det er som går trått, det blir bare feil. Jeg tror begge parter hadde tjent på en bevisstgjøring på hva som kan butte, og hvordan man kan møte det.

Dette er jeg virkelig ikke enig med deg i. Tvert imot har jeg opplevd mange ganger at hvis noen bare er villige til å i det hele tatt prøve å snakke norsk, så er folk skikkelig velvillige og på tilbudssida for å hjelpe dem videre.

Det er klart det er ting som går tapt når man ikke har referansene på plass, men det betyr ikke at samarbeidet er veldig vanskelig av den grunn. I min avdelinge, hvis jeg ser alle 110 på to lokasjoner i Norge under ett, har vi nok nærmere 20 nasjonaliteter og det går forbløffende bra, selv om vi av og til må ty til engelsk for å sikre at alt blir rett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat