Tråd: Fatphobia
Vis enkelt innlegg
Gammel 04-08-21, 11:29   #22
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fatphobia

Jeg tror ikke løsningen på kroppspress og kroppsbasert diskriminering er å vise fram mer kropp for kroppens skyld, samme hvilken størrelse, selv om også jeg har stor glede av å følge Fet, men fattet. Det Carina i FMF gjør, er å snakke om diskriminering og å snakke om hva tjukke kropper får til, selv om ikke folk tror det. Og jeg tror det er veien vår ut av uføret. Hvorfor skal vi eksponeres for kropp i alle monitorer, uten annet interessant innhold enn hvordan de ser ut?

Både størrelse og grad av billedskjønnhet er størrelser som gir grunnlag for diskriminering, i tillegg til de vi er mer vant med å se, som melaninmengde, kjønn og fysisk funksjonsevne. Og dette er diskriminering man nesten ikke tror på før man opplever det selv, og som det er ganske vanskelig å sette seg inn i. Et par av barnas venner er melaninrike, og mødrene deres har fortalt om helt hårreisende opplevelser de har hatt, som jeg ikke ville trodd at var mulig i 2021, og som skiller seg dramatisk fra den verdenen jeg lever i, enda vi bor samme sted og møter samme miljø. Akkurat som det er nokså tonedøvt om jeg, som helt utvilsomt melaninfattig, går inn og mener at *min kamp* også er viktig når det er snakk om diskriminering av melaninrike, så er det nokså tonedøvt av slanke og billedskjønne å melde sin stemme veldig høyt på en diskusjon som handler om diskriminering på bakgrunn av høyere kroppsvekt og et utseende som er langt fra samfunnsidealet. Man KAN velge å ta sin kamp samtidig som de andre, for all del, men man framstår kanskje ikke som så veldig reflektert. Det ville kanskje vært mer interessant å hjelpe de som har noe viktig på hjertet å nå fram.

Jeg er litt tjukk, men ikke så tjukk at jeg kjenner på noe særlig diskriminering. De få gangene jeg gjør det, er det så ubehagelig at jeg blir forbanna og kanskje til og med sier fra. Størrelsen på kroppen gir meg ulemper når jeg går i oppoverbakke, men kanskje først og fremst fordi jeg ikke liker å drive med kondisjonstrening og har veldig korte bein. Samtidig er kroppen min frisk, den får til en hel masse ting, og jeg er meget godt fysisk egnet til å drive med den idretten jeg liker å drive med. Og kroppen min, med alle sine forskjellige ulemper, er f.eks. bedre egnet til å ta markløft enn kroppen til mannen min, som er normalvektig og lang. Jeg er kort og tett, med veldig kort distanse å løfte tung stang på. Han er flink til å gå og løpe fort, jeg er flink til å løfte tunge ting, akkurat som jeg er flink til sette opp husholdningsbudsjett, mens han er flink til å få pirkete og nøyaktige ting til å se pene ut. Kroppen er ikke en ulempe.

Jeg tror vi må greie å se kroppen mer som et redskap for livsglede enn vi gjør nå, alle sammen. Så kan vi snakke om diskriminering og hvordan man skal finne klær til kropper som ikke er A4 og andre viktige ting, men ellers dreie fokus over på alt det kule kroppen kan. Selfie som viser at du er glad for at du gjør noe gøy, ikke fordi du ser veldig pen ut i den nylagte sminken din.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 16-11-21 kl 14:04.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat