Vis enkelt innlegg
Gammel 07-01-15, 13:28   #47
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å starte et svar med "jeg tenker at ...."

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet

Hvis man så å si observerer og formidler sin egen tankeprosess, slipper man å ta stilling (mene) eller signalisere usikkerhet (tro). Man står liksom utenfor seg selv sammen med tilhørerne, letter på topplokket og peker på noe man ikke tar fullt ut ansvar for. Slik sett kan tenke virke som helgardering – man ”framstår som” både objektiv og beskjeden. Men det er nok bare halvgardering, for man risikerer i verste fall å bli oppfattet som feig eller manipulerende. En annen populær ”garderingsstrategi” er forresten å føle. En tredje strategi er å ”framstå som” det og det i stedet for å være det. (”Jeg tenker at det er viktig at vi framstår som profesjonelle.”)

Jeg er veldig enig i at dette er en garderingsstrategi, men det er ikke nødvendigvis sånn at vi ikke trenger garderingsstrategier. (Men det er klart man kan mis- eller overforbruke dem.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat