Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-12, 19:07   #20
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg har lest store deler av Det gamle Testamentet som tegneserie, og det var så spennende og skummelt at en del av historiene måtte jeg hoppe over fordi bildene var så stygge.

1: Yndlingshistorien er historien om Josef, sønn av Jakob, som blir utstøtt av sine 11 brødre og solgt som slave til egypterne. Josef viser seg å være en god og flink person, og avanserer snart fra slave til drømmetyder. En av drømmene han tydet fortalte at det ville bli matkrise i landet, og på grunn av Josefs drømmetyding rakk de å samle og lagre mat for å klare seg igjennom uårene. Josef ble da også leder for matlageret under matkrisen i landet.

Brødrene til Josef kom til Egypt for å kjøpe korn. De trodde at han var død og kjente ikke igjen Josef. Etter en del forviklinger ga Josef seg til kjenne for brødrene sine, og han tilga dem. Etter dette flyttet alle brødrene med faren Jakob og resten av slekten til Egypt.

[En veldig forenklet versjon. ]

2: Jeg likte den historien best fordi den var spennende, det var en typisk kamp mellom det gode og det onde, og Josef som var ren i tanker og handling kom langt og klarte seg godt. På grunn av hans godhet klarte også resten av familien hans seg, fordi han klarte å tilgi og mulig også forstå hvorfor brødrene var så slemme.

3: Jeg er ikke kristen på den tradisjonelle måten. Men jeg har alltid satt godhet og ektehet høyt. Denne historien underbygger på en måte mine egne verdier.

Dette var min favoritthistorie når jeg var liten, og min far måtte lese den om igjen og om igjen.

Ellers synes jeg denne teksten fra salmene er veldig fin:

En Davids-salme.
Herren er min hyrde,
jeg mangler ingen ting.
Han lar meg ligge i grønne enger;
han fører meg til vann der jeg finner hvile,
og gir meg ny kraft.
Han leder meg på de rette stier
for sitt navns skyld.
Selv om jeg går i dødsskyggens dal,
frykter jeg ikke for noe vondt.
For du er med meg.
Din kjepp og din stav, de trøster meg.
Du dekker bord for meg
like for øynene på mine fiender.
Du salver mitt hode med olje,
mitt beger flyter over.
Bare godhet og miskunn
skal følge meg alle mine dager,
og jeg får bo i Herrens hus
gjennom lange tider.

Sal 23,1–6

Den gir på en måte både trøst og håp i tunge stunder, synes jeg.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat