Vis enkelt innlegg
Gammel 02-06-21, 21:58   #260
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Seksuelle overgrep mener jeg er noe av det vanskeligeste å slutte med. Jeg har ikke kilde, så ta det med en stor klype salt.

Når man allerede har begått gjentatte seksuelle overgrep vil jo tallene bli annerledes, men generelt ser det ikke ut til at det er spesielt høy risiko for gjentagelse av seksuelle overgrep. Se denne kronikken av rettspsykolog Pål Grøndahl. Som han skriver må man selvsagt ta høyde for mørketall her. Dette er ikke en kommentar til VK-saken, bare generelt om det du skrev om risiko for gjentagelse av seksuelle overgrep og klypa med salt. :-)

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Skjønner. Da går jeg ut fra at det ikke er første gang det gjøres en helhetsvurdering om å avslutte forvaring selv om sakkyndige mener vedkommende ikke er klar for tilbakeføring til samfunnet? Eller er det veldig uvanlig med en diskrepans her?

Neida, det var et mål å redusere rettspykiatriens rolle da forvaringsordningen ble innført. Selv om uttalelser fra rettssakkyndige ofte brukes som argument for eller imot løslatelse, er det ikke helt uvanlig at rettens beslutning baseres på andre, og gjerne motstridende, faktorer enn sakkyndiges oppfatning. Men jeg tror ikke det finnes tall på det.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, dommen hans er jo sonet for lengst, altså selve fengselsstraffen. Nå sitter han inne på forvaring.

Dette blir flisespikking og er ikke viktig, men nå tror jeg du tenker gammel sikringsordning. Da ble man ilagt fengselsstraff pluss sikring etterpå, mens i forvaringsstraffen er det ikke noe lignende system. Nå dømmes man til forvaring, som skal gjelde så lenge man vurderes å utgjøre gjentagelsesfare og minstetiden er sonet.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat