Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-15, 10:47   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norgesferie med amerikanere

For et par år siden fikk jeg enormt god hjelp med å planlegge en norgesferie sammen med amerikanske venner. Dessverre fikk de ikke råd til å komme, men på grunn av dårlig kronekurs ser det lysere ut til sommeren. De vil gjerne se ALT, og har ikke helt begrep om tid, kjøreforhold, klima og avstander, så noen av ideene har jeg vært nødt til å knerte.

Oslo har vi dekket (Vikingskipene, Historisk Museum, Folkemuseet, Vigelandsparken, Tryvann sommerpark, Vettakollen, øyene), i tillegg tenker vi Oslofjordområdet (østsiden) sammen med kanskje Nordens Ark i Sverige så de får krysset av et ekstra land på reiselista. I tillegg må vi til Ålesund, og de vil til Telemark og Bergen. Egentlig ville de til sørlandet og nordnorge også, men det går ikke. Hvordan ser følgende ut for dere som kjenner områdene bedre enn meg? Og ha i bakhodet at dette blir litt cruiseversjonen av sightseeing; mest mulig på minst mulig tid.

Akershus/Østfold/Sverige:
Son, Drøbak, Ramme Gård, Jeløya og Fredrikstad, (Eller er Halden kulere enn Fredrikstad?) samt enten Nordens Ark eller Grebbestad og Havstendsund? Jeg syns sistnevnte er nydelig og sikkert spektakulært for innlandsamerikanere, men vi reiser med en 11-åring og en 15-åring som muligens liker dyrepaker bedre. Jeg tror det blir veldig knapt med tid å rekke begge deler.

Roadtrip:
Kjøre fra Oslo til Kongberg/Rjukan. Hvilken er kulest? Sølvgruver i Kongsberg, eller Gaustatoppen? Jeg tror ikke de har vært på noe form for fjell før, og vi kan ikke gå opp, men tenkte vi kunne ta den banen inne i fjellet, og nyte utsikten. Annet i traktene?

De har nevnt Telemarkskanalene, men er det egentlig verdt det? Jeg ser at det tar en hel dag, og det er vel bare vann og skog? Og kuriositeten med sluser går kanskje over etterhvert?

Videre over Rauland til Rosendal, sove på baroniet. Noe å gjøre lokalt?

Videre til Bergen hvor vi får omvisning av lokale guider vi kjenner. Gamle Bergen, Fløyen og akvariet.

Noen stavkirker på veien vi bør innom? Eller holder det at vi drar på folkemuseet? Jeg ser for meg at ideen om stavkirker er mer interessant, enn å se dem ALLE.

Fra Bergen til Ålesund via Sognefjorden, Førde, Stryn (snø) og Geiranger. Kanskje sove over i Geiranger? Enten ta ferga fra Geiranger til Valldal, eller kjøre.

I Ålesund står Fjellstua, Alnes fyr, akvariet og litt annet gøy på programmet. Kanskje Runde? Tenker å bli der et par-tre dager.

Derifra kjører vi via Romsdalen og ser Trollveggen, ned via Dombås til Rena. Noe vi bør gjøre eller se på veien?

Og sant dette blir hektisk på to uker?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat